onsdag 20 mars 2013

Förbättra sig själv #Blogg100 dag 12 e.k.

Jag vill nog slå ett slag för att sluta förbättra sig själv.

Alla vi människor har givetvis svagheter och dåliga sidor. Och de flesta är medvetna om dem. Alltför medvetna.

Häromdagen såg jag en bild på facebook på en överviktig och mycket söt kvinna ledsagad med text om att man skulle se hennes skönhet, inte hennes storlek. (Och jag håller med om det).

Men vips kom det mängder av kommentarer om att hon var överviktig och att det var ohälsosamt och att hon borde förbättra sig på den punkten.

Som hon inte med 99,9% säkerhet visste om sin övervikt och att hon med 98% säkerhet säkert har försökt göra något åt den.

Varför denna oemotståndliga lust att predika för andra?

Jag ska inte säga att jag inte skulle vara / ha varit likadan själv. Exempelvis har jag säkerligen predikat rökningens faror för rökare. Som om inte rökarna redan visste om dessa faror.

Faktum är att när man kollar vad folk vet om exempelvis rökningens skadeverkningar, så är just rökarna de mest välupplysta.

(Och om man nu skulle tala om knark, så är jag likaledes övertygad om att knarkarna vet bäst hur farligt det är, och effekterna av knarket).

-'-'-'-'-'-'-'-'-

Om man nu inte ska prata om alla dessa våra fel som vi mer eller mindre aktivt arbetar för att åtgärda, så kan man se hur "förbättra dig själv" tanken är spridd på alla andra håll.

Man har exempelvis kollat hur kvinnor mår före, och efter de läst en damtidning. Det visar sig att välbefinnandet sjunker efteråt.

Damtidningar är nämligen fyllda med råd om både det ena och det andra, och ofta komplett motstridiga.

Hur man bakar småkakor och pyntar sitt hem OCH gör karriär, uppfostrar barn och sköter sin träning.

Det finns alltså inte en människa på jorden som i damtidningarnas ögon är fullkomlig, utan hela tiden kan hen förbättra sig. Om inte annat har vi ett gammalmodigt kök, saknar sista tekniska prylen, eller går i kläder som är köpta för två säsonger sedan.

Jag skulle alltså vilja slå ett slag för att sluta förbättra sig. Ägna er åt något ni tycker är roligt istället, gör något med andra, eller syssla med att bara ta det lugnt.

(Woops, en liten predikning :-) )

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar