söndag 10 mars 2013

Dag 2 efter kvinnodagen #Blogg100

Jag startade ju mitt 100-dagar-i-följd bloggande igår, med att skriva mitt inlägg om kvinnodagen ... och åtminstone några dagar kommer säkerligen inläggen att handla om kvinnor, och kanske räcker temat hela tiden.

På själva kvinnodagen hade någon form av journalistförening som heter "Gräv" hittat på att göra en "debatt" och bjudit in Maria Sveland som just skrivit en bok om näthatet som  inte egentligen är näthat utan kvinnohat. De två övriga i panelen som var speciellt aktiva på ett negativt sätt var Janne Josefsson och Täppas Fogelberg.

Och sedan ägnade sig herrarna (främst) åt att attackera Maria Sveland och (man får väl säga) därigenom illustrera temat i hennes bok.

Jag tror nu inte riktigt att herrarna gjorde detta i avsikt att bidra till att promota Sveland, men man får nog säga att de faktiskt gjorde detta.

Varför är nu då Janne Josefsson så i gasen att han till och med använder ordet fascistisk om feminismen. ... och därmed har han väl förlorat debatten om man nu ska tänka på vad man brukar säga när debatter spårar ur.

Jo, han är så i gasen exempelvis för att Maria Sveland tycks ha ifrågasatt det idiotiska programmet där de lyckades få en kvinna att säga "män är djur" ...

Vilket jag också anser att det var idiotiskt, och för det andra att män är djur ... liksom kvinnor. Jag är nämligen tillräckligt biologiskt orienterad och ateistisk för att inse detta.

Janne Josefssons "scoop" får man uppenbarligen inte ifrågasätta.

Sen tyckte Josefsson tydligen att Sveland MÅSTE ställa upp i programmet Debatt, när de fick för sig att kalla in henne. Men jag förstår verkligen att hon låter bli. Programmet Debatt syftar som det verkar för mig de gånger jag tittat, främst till att tussa ihop folk som ska skrika åt varandra (men det kan ju möjligen vara det Josefsson anser vara en "debatt"). Om man nu skulle vilja se lite mer genomtänkta och genomdiskuterade åsikter så är det i varje fall inte Debatt man ska se på. Själv skulle jag verkligen vilja se expertpaneler som luftade frågor ordentligt istället, och anser att Debatt för länge sedan passerat sitt "bäst före" datum.

Och jag anser för min del också att Josefsson också passerat sitt "bäst före" datum med råge. Istället för att granska makten på allvar så gör man reportage om ideella föreningar som sysslar med välgörenhet.

Så, sensmoralen är att Janne J, bör dra sig tillbaka och ägna sig åt någon själsligt berikande och nervlugnande hobby som att baka surbrödslimpor, och överlåta den granskande journalistiken åt några journalister som fortfarande är på hugget.

Maria Sveland berättar om hur det gick till under debatten. Om debatten i DN.

Om man vill se ett exempel på kvinnohat så råkade jag hamna på denna sida när jag googlade Sveland, med exempelvis denna karakteristik:

Visst är hon ett luder, en hora, en slyna, ett avskum och kräk. 

Och nederst på sidan antyds att man gärna skulle mörda henne om hon fick makt.

1 kommentar:

  1. Kan inte annat än att hålla med dig om Josefsson. Han är väldigt matande i sin journalistik.

    SvaraRadera