onsdag 20 juni 2012

Om problem och framtiden

En gång i tiden skrev jag uppsats om Cristopher Lasch - The culture of narcissism. Nu när jag läser på Wikipedia, så tycker jag att han var en intressant akademiker och tänkare fortfarande. Han tycks inte ha dragit sig för att slåss åt alla håll och tycks ha stuckit ut hakan oavsett konsekvenserna. Det ger ju faktiskt respekt.

Om jag nu ska förhålla mig till honom så tycker jag att han verkar ha rätt i många saker. Jag tycker att "satsa på dig själv" och "individualism" är saker som kan gå för långt. Vi är människor som lever i ett tätt knutet nät av relationer, och det vi måste göra nu är att ta gemensamma tag för att möta en bekymmersam framtid. Hur än förhandlingarna i Rio går så tvingar verkligheten på oss förändringar. Och gör vi dem inte frivilligt så kommer vi att tvingas till dem, i värsta fall med våld men troligen med ekonomin som piska.

Vi vet att vi sitter på uttömliga resurser som vi tömmer med svindlande fart. Kjell Aleklätt redogör här för peak-oil, som inträffade redan 2006. Det är mycket möjligt att våra ekonomiska problem nu inte minst har ett samband med att tiden med billig olja är över. Förhoppningsvis (om man ser det positiva med detta) kanske klimatförhandlingar spelar relativt liten roll när det gäller att bli av med oljan. Frågan är då, vad gör vi sen?

Inte bara oljan är på upphällningen utan redan om några år är vissa viktiga råvaror peakade. Dit hör vanliga ämnen som silver och koppar. (Som ett tecken på denna brist har vi haft koppartjuvar huserande i sommarstugan - mot vår vilja förstås).

Dessutom kan man räkna med att Eurozonen havererar snabbt eller långsamt. Av någon anledning pumpar moderatregeringen in svenska skattebetalares miljarder i ett lönlöst projekt. Ungefär lika vettigt som Förbifart Stockholm, nu när biltrafiken kommer att tvingas minska på grund av skyhöga oljepriser.

Ja, eftersom jag hyser mina allvarliga tvivel på *marknaden* just för tillfället (i motsats till vår statsminister som tycks tro att vi bara ska "handla" lite vettigare, se dagens DN), så är jag böjd åt att sälja fonder och liknande nu.

Det jag tänker göra med mina pengar är att göra vårt eget hushåll mindre beroende av icke förnybar el, och mer robust mot de närmsta 20 årens bekymmer, och några steg kommer att vara att se till att vi får solpaneler installerade och i övrigt gå med i ett vindkrafts kooperativ. Nästa steg blir att skaffa en elbil, och så mycket som möjligt åka tåg.

Om man ska investera i något annat, så blir det i ett växthus och eventuellt i ett lantställe med hyggliga möjligheter till odling (även jordbruksmark kommer att vara en bristvara inom 60 år). Dessutom ska jag nog lära mig sköta höns, den vettigaste källan till kött och högvärdigt protein som verkar finnas för framtiden.

Det som är viktigt att satsa på i övrigt, är relationer till nära och kära och goda vänner. Vad vi mest behöver är ett bra kontaktnät som kan hjälpa oss när skiten träffar fläkten, för ingen människa är en ö.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar