söndag 3 juni 2012

Besök eller Bot? Vad ska ersättas?

Dagens DN funderar över de skenande sjukvårdskostnaderna i Stockholm. Tillåt mig komma med en hypotes om varför de skenar för Sveriges yngsta, friskaste och mest välutbildade befolkning ...

Jo, man har mycket privatiserad primärvård med ett ersättningssystem "per besök" ... vilket självklart leder till att man gärna och mycket bokar in besök. En trivial åkomma som en böld i örat (som sedan avhjälptes med överbliven penicillin) renderade tre besök för min dotter härom året. Detta, som rimligen borde kunnat klaras av på ETT besök.

Men, om man ersätter sjukvården per besök, och inte per botad åkomma, så får man just denna effekt.

(Och man behöver INTE ransonera)

1 kommentar:

  1. Och i dessa tider kostar varenda liten grej doktorn ordinerar.
    Var tvungen att uppsöka akuten för 2 år sen, och var beredd på att endast betala när jag skrev in mig
    Remiss till röntgen kostade 200:- extra, vilket jag inte betalade.
    Blev rekommenderad att lösa ut ett recept för 175:-, tabletter som kanske inte skulle ha nån effekt på min åkomma
    Stackars de som verkligen är sjuka och slussas runt

    SvaraRadera