lördag 14 januari 2012

Gånge hatt till men huva ifrån! Och 40-talisternas sista strid.

På DN debatt för någon form av advokat fram synpunkten att det vore dags att avskaffa laglotten när det gäller arv. Och det är ju precis vad man kan vänta efter den generation som gått igenom livet som den rikaste. 40-talisterna och deras förmögna äldre kollegor har drabbats av eftertankens kranka blekhet.

Efter de privatiseringar de genomfört visar det sig att vårdboenden kommer att väga deras kissblöjor och spara på deras servetter när de torkar munnen ... så nu måste familjerna träda in ... och därmed är arvet ett alldeles utmärkt påtryckningsmedel när det gäller att tvinga till sig god vård av mindre hugade döttrar ... (främst).

Våra vänner juristerna tycks tro att det som ärvs är något som i samtliga fall främst föregående generation arbetat samman, vilket givetvis kan vara fallet, men ofta inte är det ... utan det är en form av kollektivt ägande som även tidigare generationer har haft en hand med i laget med. Varför då just precis EN generation skulle få jackpot och full förfoganderätt över dessa medel (och som av en händelse ... främst 40-talisterna) kan jag inte riktigt förstå?

I dessa tider med nedmontering av välfärden innebär förslaget att åldringar kommer att terrorisera sina efterkommande. Kvinnor kommer med all sannolikhet att främst drabbas, för vem är bäst skickad att ta över familjeföretaget? Vem kommer att vara den som hunsas av griniga gamlingar? Vem får ta hand om skiten när välfärden monterats ner?

Laglotten har hjälpt till att emancipera barn från deras föräldrar, och kvinnor från män, men nu är det dags för en återgång till gamla tider, med största sannolikhet enligt principen, gånge hatt till men huva ifrån!

3 kommentarer:

  1. "Våra vänner juristerna tycks tro att det som ärvs är något som i samtliga fall främst föregående generation arbetat samman, vilket givetvis kan vara fallet, men ofta inte är det"

    Jag tycker att du har helt fel. Vi är en väldigt stor del familjer som inte har mycket till arv utan har arbetat ihop det vi har, jag är en av dem, jag har inte ärvt något för det finns inget att ärva hos mina föräldrar. Jag anser också att jag ska ha rätten själv att välja vart jag vill att mitt arv ska gå. Om jag har barn som har det bra ställt, ska jag kunna välja att låta pengarna gå till barncancerfonden uteslutande, det är viktigare för mig att forskningen går framåt där än att mina barn ska åka på en lång resa för pengarna då jag har förlorat ett barn i cancer. Jag vill också ha möjligheten att kunna tilldela det ena barnet arvet om den har det dåligt ställt och är ensamstående, medan det andra har det väldigt gott med enbart sin man. Det är så fel att jag själv inte ska få bestämma var mina intjänade pengar ska gå när jag dör.

    SvaraRadera
  2. En gammal pensionerad människa kan slängas ut från sin bostad vid makes frånfälle p.g.a. särkullbarnens rätt till att omedelbart få ut sin laglott. Det är mycket inhumant att tvinga en gammal människa att lämna sitt hem , dessutom mitt i en svår sorg, för att några väl besuttna särkullbarn skall få ut några kronor. I förhållande till gemensamma barn kan den efterlevande makan (oftast en hon med låg pension) sitta kvar i s.k. orubbat bo, vilket inte går gentemot särkullbarn. Lös detta.

    SvaraRadera
  3. Att ta bort laglotten innebär att den äldre generationen får mer makt över den yngre.

    Det innebär att relationerna inom familjer kommer att förpestas av konflikter, att äldre kan idka utpressning mot sina barn, att syskon kommer att strida till den egna dödsbädden och en uppsplittring av familjerna.

    Vi kan nog kallt räkna med att sönerna kommer att ärva firmorna och att framförallt döttrarna kommer att tvingas till att vårda sina släktingar nu när det sociala skyddsnätet i Sverige brakat samman under Alliansregimen.

    Vi kan nog också räkna med mängder av "golddiggers" av bägge könen som gifter sig till förmögenheter med åldringar på gravens rand, och svindlare som står med testamentet i handen när människor ligger på dödsbädden.

    Alla är inte så lyckligt lottade att de har en harmonisk familj och rättvisa och kloka föräldrar. Laglotten är ett säkerhetsklausul mot mycket av ovanstående.

    SvaraRadera