söndag 9 oktober 2011

Mobbar-TV

Det har sina nackdelar att bli gammal. En av dem är att man minns TV-program som åtminstone i minnets backspegel var väldigt bra.

Jag saknar modern TV-teater som gör teater på allvar. Allvarliga inspelningar av bra böcker med massor med resurser. Kanske är det jag som har för dålig koll, men nog tycker jag att det är sällan jag får se det.

Jag tycker det är för mycket LEK i TV. Det ska tävlas ideligen, och det är för länge länge sen för mycket. Sen undervärderas vi tittare å det grövsta. TV gjorde (faktiskt) ett respektfullt (mot deltagarna) lärorikt och intressant tävlingsprogram som hette Maestro, och det var man tvungen att sända på måndagar eftersom det där med klassisk musik, uppenbarligen är för svårt för oss tittare ...

Sen saknar jag TV-program med långa allvarliga intervjuer och utan skratt. Är det omöjligt att tänka sig en Skavlan som intervjuar en Naomi Rapace, eller en Carl Bildt - inte 5-10 minuter, utan kanske en hel timme? Nu får man minimala, men nog så intressanta munsbitar sig till livs, och som i Bildts fall får fisken chansen att glida av kroken innan den skickligen intervjuaren lyckats klämma honom fullständigt.

Och jag måste säga att trots att jag är djupt kritisk till Juholts göranden och låtanden, så led jag när jag såg programmet Robins igår. Det var mobbnings-TV mitt på lördagkväll. Juholt utsattes för "lustiga" insinuationer, och fick slutligen sitta på en pall och utsättas för ett förnedrande sångnummer. Varför?

Jag vill nog med andra ord ha allvarligare och mindre lustig TV, en TV som tar både mig som tittare och intervjupersoner och övriga deltagare på allvar, och som ger plats till dessa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar