måndag 25 juli 2011

Så många dog - och meningslösheten


Mina varmaste kondoleanser till det Norska folket efter den ofattbara terrorattacken på ert politiska system och ert lands ungdom.

Jag är tillbaka vid en dator där det går att skriva en liten text, så därför är det nu jag skriver.

Det som hänt är ett ett terrorattentat riktat mot de demokratiska system vi har i norden. Attentatet har dessutom framförallt varit riktat mot politiskt intresserade barn och ungdomar.

Jag ägnade många många timmar igår åt att följa de kommentarer som mängder av läsare gjorde på Flashback forumet. Flashback är inte något politikens finrum. Där ryms, bland kloka röster, även hat och galenskap. Där kunde man vänta sig att många personer gjorde en snabb genomläsning, ett snabbt hackande av länkar, och få någon form av "analys" (som inte var tillrättalagd) av hans manifest.

Ja, vad gav då detta.

Ingenting.

Inte ens bland människor som skulle kunna tänkas vara sympatiskt inställda gick det att hitta mycket av uppskattning av hans text. Läs den gärna, det är lika bra att dårskapen kommer ut i etern så att vi vet vad det är för förvirrad människa denne Breivik är.

... kanske hade jag hoppats på något svar. Inte kan väl så många människor ha dött en fullständigt meningslös död?

Men tyvärr ... det är det som har hänt.

Ett stort ansvar för denna händelse vilar på de politiska partier och övriga politiska krafter som göder och stöder en miljö av hat och våldsromantik. Jag antar att ni inte bryr er om vad andra människor tycker, det är säkert ovidkommande för er, men jag, och säkert många med mig, vet att ni finns och det ansvar även ni bär för fredagens mord och terror.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar