fredag 3 juni 2011

Här vilar en svensk arbetare stupad i fredstid ...

... vapenlös värnlös
arkebuserad
av okända kulor
Brottet var hunger
Glöm honom aldrig

Erik Blomberg

Skotten i Ådalen ... svensk militär skjuter på landets egna söner och döttrar ...

Ett fullständigt fruktansvärt brott som det tog ända fram till Göteborgskravallerna innan det upprepades.

-'-'-'-'-'-'-'-'-

Idag snubblade jag över en folkpartistisk bloggare som skriver en exempellös krönika om skotten i Ådalen:

  • Folkpartisten Jesper Svensson tycks anse att det var fel av arbetarna att protestera mot sänkta löner.
  • Folkpartisten Jesper Svensson bekymrar sig över att strejkbrytarna skulle komma till skada av arbetarnas demonstration.
  • Folkpartisten Jesper Svensson anser att militärens uppgift var att upprätthålla lag och ordning i ett fritt och demokratiskt land.

Folkpartisten Jesper Svensson får mig att inse att den dag då borgeriet känner för att skicka armén på vanligt folk så kommer han att applådera.

Folkpartisten Jesper Svensson får mig att inse att mina rötter bland arbetare och småfolk ALLTID kommer att få mig att hata och förakta de åsikter Jesper Svensson företräder nämligen ...

Överhetens och Överklassens makt över de fattiga och svaga.

Den dag skiten träffar fläkten kommer jag inte att stå på Jesper Svenssons sida!

2 kommentarer:

  1. Hej Eva,
    kul att du tittade in på min blogg. Jag märker att du är upprörd. Kanske hade du sluppit bli så upprörd om du faktiskt läst vad jag skrivit. Eller försökt förstå. Nu väljer du i stället att hitta på eller antyda en massa saker som jag inte skrivit. Det står dig naturligtvis fritt. Men det du häver ur dig säger faktiskt mer om dig än om mig.

    Trevlig kväll!

    /Jesper Svensson

    SvaraRadera
  2. Det är utmärkt om du inte menar det du skriver.

    Men fullständigt klart står att du INTE förstått skillnaden på militär och polis och att du ser det som fullständigt naturligt för STATEN att beordra armen att skjuta på strejkande arbetare.

    Det gör att vi står på totalt skilda sidor när det gäller vilka vi tycker politiken ska värna - de besuttna (du) - de förtryckta (jag).

    Personer som du väcker klassföraktet gentemot överklassen i mig

    SvaraRadera