torsdag 12 maj 2011

Skolk och betyg?

Vår ministerstyrande skolminister har nu senast hittat på att skriva in skolk i skolbetygen.

Ja, det är viktigt att följa upp skolk, och genom det som vad jag förstått ska gälla från hösten, så ska skolorna ta kontakt med hemmet direkt och diskutera frånvaro, när barn är borta ... vilket är bra!

Att skriva in skolk i betygen är däremot en dålig idé (vilket DNs ledare givetvis inte inser, utan är trogna "his masters voice").

Det finns ju nämligen många olika skäl till skolfrånvaro ... en kan ju vara den som ministern själv beskrev på TV, att det är mysigare att sitta på stan och dricka latte med kompisarna ... och på denna grupp skolkare skulle möjligen en anteckning i betygen ha någon form av positiv effekt ...

Men så finns ju de riktigt allvarliga skolkarna, barn som på grund av att de mobbas, sysslar med alkohol, droger, kriminalitet eller självdestruktiva beteenden inte går i skolan ...

... och varför ska dessa få ytterligare en sten på sin börda med en siffra i betyget? (Eller tror Björklund, och DN, på fullaste allvar att "betyg" är ett sätt att komma till rätta med sociala problem?)

Sen finns ytterligare en grupp skolkare som knappast nämnts i debatten, nämligen elever som klarar sina studier, och som självständigt prioriterar vilka lektioner de ska gå på för att klara av sin utbildning så effektivt som möjligt. (Jo, de finns!)

Björklund säger att man ska få "skolkbetygen" för att lära sig att på ett "riktigt" jobb kan man inte komma och gå som man vill.

Jag skulle nog vilja säga att det är en sanning med modifikation. Väldigt många som arbetar i dagens samhälle, strukturerar själva sitt arbete, och sätter själva sin agenda. Det finns en inte obetydlig andel av svenska folket som har mer eller mindre "fria" yrken där de själva bestämmer sitt kommande och gående.

Tyvärr är major Björklund som vanligt ute och cyklar, och genomför en skenreform som kommer att drabba svaga elever särskilt hårt, men som också kommer att drabba "starka" elever som självständigt kan strukturera sina studier.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar