fredag 18 mars 2011

Räkneövning apropå Fukushima

Jag följer lite sporadiskt twitterflödet på blogsofwar crisis monitor. Och via dem kom jag in på en fb-diskussionssida om Fukushima.

Det jag såg nyss på fb, var en karta över stråliningsnivåer i Fukushimas närområde.

Och nu kommer vi in på räkneövningen. FB personerna skriver följande ...

20.45 Radiation levels around Fukushima for March 16th have been put into handy graph format. They are the official figures by MEXT, measure in MICRO sieverts. The highest value at the edge of the 30km zone is 150uSv/h. So, in the millisievert units I’ve been using most often on this website, that’s 0.15mSv/h. That’s a high amount for people living on the 30km border (remember it accumulates every hour). There are also some 0.04 and 0.05mSv.h values around the 30km border (about the value of a chest x-ray), but the rest are much lower.
OK. Alltså, om man får en strålning på 0,15mSv/h så får man på en dag 24 gånger den dosen = 3,6mSv/dag.

denna sida ger man följande info om doser ....

What effects do different doses of radiation have on people?

One sievert is a large dose. The recommended TLV is average annual dose of 0.05 Sv (50 mSv).

The effects of being exposed to large doses of radiation at one time (acute exposure) vary with the dose. Here are some examples:

10 Sv - Risk of death within days or weeks

1 Sv - Risk of cancer later in life (5 in 100)

100 mSv - Risk of cancer later in life (5 in 1000)

50 mSv - TLV for annual dose for radiation workers in any one year

20 mSv - TLV for annual average dose, averaged over five years


TLV betyder Threshold Limit Values. (Gränsvärden).

Om jag läser ovanstående rätt så anses då 20mSv/år vara det gränsvärde som accepteras för "vanligt folk".

Med en strålning på 3,6mSv/dag når man alltså över det årliga gränsvärdet på 6 dagar.

Om man tänker gränsvärden för kärnkraftsarbetare så skulle det ta 50/3,6 .... 14 dagar ...

Jag börjar faktiskt hoppas att jag räknat fel. OM jag skulle ha räknat rätt och värdena är så höga som det stod på fb-sidan ... så låter Fukushima sannerligen som ett nytt Tjernobyl.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar