lördag 26 mars 2011

Grattis sossar till Juholt!

Ja, så valde sossarna Håkan Juholt till partiledare och jag förlorade 175 spänn. Med stort intresse lyssnade jag i förmiddags på Juholts stora tal ... och här kommer mina kommentarer.

Det var ett riktigt sossigt tal. Inget mesande om skatter eller tillrättaläggande för att attrahera medelklassen. Det var solidaritet och välfärd för hela slanten. Och allt detta kändes jättebra och jag får verkligen gratulera sossarna till att de fått en riktig sosse som driver dessa frågor. Det har varit ett tassande utan all like kring dessa frågor.

Sen var Juholt också tydlig med att våra försäkringssystem är FÖRSÄKRINGSSYSTEM och inte bidrag.

Det jag saknade var lite mer tyngd när det gällde miljö- och klimatfrågor. Lite fegt tycker jag att det var att inte kärnkraften nämndes, nu när vi upplever värsta olyckan sen Tjernobyl.

Man får väl hoppas att det är någon form av taktiskt tänkande, att han inte profilerade sig så mycket i miljöfrågorna.

I varje fall så känns mitt eget val av miljöpartiet synnerligen självklart. Det är miljöpartiet som gäller om man är intresserad av framtidsfrågorna. Sen är jag givetvis tacksam att sossarna tar tag i välfärdsfrågorna på allvar, det är skamligt att det ser ut som det gör.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar