fredag 18 februari 2011

Och nu gnäller man på lärarna.

Jag tittade på Debatt igår och där diskuterades om lärarna var dåliga och om det var därför det ser så illa ut med de svenska skolresultaten. Belinda Olsson, hade uppenbarligen inte besvärat sig med att ta reda på vad de svenska PISA forskarna kommit fram till, eftersom hon valt denna käcka vinkling på programmet.

De svenska PISA forskarna visar ju tämligen övertygande att det är den minskande likvärdigheten mellan skolor (på grund av friskolereformen) som är en av de allra största bovarna i dramat med sjunkande resultat.

Istället skällde man på lärare som inte kunde undervisa och som var nya lärare och därför inte kunde undervisa. Jag vill påstå att det ALLTID har funnits lärare som inte kunnat undervisa, och att det ALLTID har funnits lärare som varit nya och därför inte kunnat undervisa. Detta är inte något nytt alls, och inte någon rimlig orsak till en systematisk sjunkande trend över de senaste 10 åren i både läsning, matematik och NO.

I programmet nämndes att lärare är den viktigaste faktorn för att det ska bli bra resultat när det gäller kunskaper. Visst är det så, men det hindrar inte att man måste på allvar fundera över skolans organisation och vart friskolereformen ska ta vägen för att bromsa den allvarliga fallande trenden.

Det kan ju förstås göras en hel del på skolorna ändå för att rycka upp skolans resultat.

Om framgångsrika skolkommuner kan man läsa i en rapport från Sveriges Kommuner och Landsting. Där lyfts följande faktorer fram:


1 kommentar:

  1. Problemet är ju bara att det kräver väldigt mycket engagemang att vara en bra lärare och det tar faktiskt på krafterna. Kräver man så att lärare ska göra alltmer, vid sidan om att undervisa, då kan man inte förvänta sig att de ska orka.

    Hur krävande det är att vara en verkligt bra lärare inser de flesta inte, som inte själva försökt. Det har jag :-). Försökt alltså.

    SvaraRadera