lördag 15 januari 2011

Vad används skolpengen till i Uppsala? SIRIS ger svar.

Jag måste först framföra min stora beundran till Skolverket som har en så innehållsrik och informativ webbsida. Om man letar under fliken "statistik och analys" hittar man långt ner en liten genväg till "databaser" och när man klickar där får man direktlänkar till tre olika analysverktyg, SIRIS, SALSA och en databas för jämförelsetal.

Och idag tänkte jag kika närmare på SIRIS för att få veta hur skolpengen används i Uppsala jämfört med i riket.

Alltså väljer jag ut kommunen Uppsala till vänster i rullistan och klickar på Visa Kommun.

Sen har jag tittat i tabellerna för kostnadsstatistik för grundskolan samt för gymnasieskolan (under rubriken Övrig statistik). Där kan man utläsa kostnaden PER ELEV i kommunala skolor i riket, samt i Uppsala (år 2009). För att göra skillnader tydliga kommer jag att räkna ut skillnader i % också.

(När man försöker "tabba" i blogger blir alltid tabeller konstiga.

Rubrikerna i tabellerna nedan ska vara

1 Utrustning
2 Lokaler Inventarier
3 Måltider
4 Läromedel Utrustning Bibliotek.)

Undervisning Lokaler mm Måltider Läromedel
inventarier utrustning bibliotek
Kommunala 42 800 16 700 5 200 3 100
grundskolor riket
Kommunala 39 600 18 000 4 700 2 900
grundskolor
Uppsala

% skillnad - 7,5% + 7,8 -9,6% -6,5%


Undervisning Lokaler Måltider Läromedel
inventarier utrustning bibliotek
Kommunala 42 700 19 100 3 800 6 900
gymnasieskolor
riket
Kommunala 34 500 22 300 3 600 5 400
gymnasieskolor
Uppsala

% skillnad - 19,3% +16,8% -5,3% -21,8%



När man nu räknar ut denna skillnad framgår det att Uppsala kommun lägger pengarna på "lokaler" och nerprioriterar undervisning, läromedel och skolmåltider.

När det gäller gymnasiet är avvikelsen närmast extrem. Jag undrar om kommunens skattebetalande föräldrar vet vad de får för pengarna? Nämligen Lokaler som är jättedyra.

Beror detta då på att kommunens lokaler är fantastiskt bra? Nej, jag tror att orsaken till denna extrema kostnad för lokaler är att kommunen fortfarande håller på med "marknadshyror". Dvs man tar pengar från skolpengen och istället för att använda dem till undervisning och läromedel och mat till barnen så bekostar de "lokaler" som hyrs ut av kommunens fastighetsbolag.

(Om nu någon av mina miljöpartistiska vänner i Uppsala märker att jag missuppfattat något så är jag tacksam för om detta påpekas, men jag tror att jag har rätt.)

Personligen tycker jag detta är ett svek mot alla barn och föräldrar i kommunen, speciellt mot bakgrund att SALSA ju visar att Uppsalas barn presterar 3% SÄMRE än förväntat i år 9 mot bakgrund av de demografiska variabler som gäller Uppsala!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar