fredag 21 januari 2011

Sommestad bröllop och vadslagning :-)

Jag har för första gången i mitt liv slagit vad på Ladbrokes.

Jag har satsat nära 2000 spänn på att Lena Sommestad blir sossarnas partiledare. (Vinstprognos 18 gånger insatsen, dvs drygt 34 000 spänn). OM jag händelsevis vinner så ska pengarna oavkortat satsas på dotterns bröllopsfestligheter.

Just nu pågår det en kampanj bland sossarna "Kom igen Lena" där folk sen i går skriver på att de vill ha Sommestad som partiledare. Arbetarbladet i Gävle kör också en kampanj för Lena Sommestad. Hon har nominerats av olika socialdemokratiska föreningar som partiledarkandidat, exempelvis i Uppsala och Gävle.

Hur kunde jag då satsa så (som det kan tyckas) dåraktigt.

Ja, jag tycker helt enkelt att Lena Sommestad är en vettig kvinna. Om hon blir partiledare så blir nog samarbetet mellan MP och sossarna lätt och självklart, miljöengagerad som Lena är (tidigare miljöminister).

Men, för att våga satsa måste man ju kolla in motståndet ... och här kommer mina 5 öre om övriga på Ladbrokes lista ...

Sven Erik Östberg (odds 2,25) verkar vara en hyvens karl. Har dock inte sett skymten av politiska inlägg och minns inte honom som någon med karisma och glöd.

Pär Nuder (odds 3,00) tja, om sossarna tar honom så blir det ingen valvinst nästa val. Entusiasmen för Nuder är ... ljummen för att uttrycka det milt. Om Mona Sahlin blivit ihågkommen för "Toblerone" så är Nuder ihågkommen för "Köttberg".

Mikael Damberg (odds 6,50) har jag faktiskt ingen aning om vem det är. På grund av detta tror jag inte på honom som något vallokomotiv.

Veronica Palm (odds 8,50) verkar vara en klok kvinna, men av vad jag läst när jag följt hennes blogg kan jag inte se att hon är någon djupsinnig ideolog. Kan säkerligen vara bra i en regering och stå på tillväxt för framtiden.

Ylva Johansson (odds 9,00) som ju verkar vilja litegrann och skriver lite då och då. Inte heller hon verkar vara någon ideolog i större skala. Dessutom är hon vad jag förstår gift med Erik Åsbrink, en av initiativtagarna till avregleringarna och sossarnas "förnyelse" ... vilket inte är någon stor merit i mina ögon.

Thomas Östros (odds 9,00) återigen en annan som förletts av nyliberala locktoner och som var osynlig i valkampanjen trots att han skulle vara sossarnas ekonomiska talesperson.

Morgan Johansson (13,00) inte heller någon tydlig profil. Verkar välmenande, vilket är väl ungefär vad jag har att säga.

Anders Lago (11,00) är däremot profilerad. Verkar pragmatisk och klok. Har dock inte sett några ideologiska utsvävningar från honom. Säkerligen en bra person att plocka in i en regering.

Håkan Juholt (13,00) verkar vara reko. Inte någon ideolog heller, men borde vara en bra möjlig person i en regering.

Anna Johansson (21,00) Vem är det?

Leif Pagrotsky (26,00) Vettig person, men inte direkt den som håller talen till massorna.

Margot Wallström (26,00) säger med jämna mellanrum att hon inte vill, och jag tror henne.

Illja Batljan (26,00) borde sen butlerutspelet vara en förbrukad kraft för sossarna.

Stefan Löwén (26,00) känner jag inte till.

Sen finns ytterligare några på högre odds.

Efter denna genomgång tycker jag att det faktiskt inte finns just något alternativ till Lena.

För sossarnas skull, och för alla som vill bli av med Alliansen, så hoppas jag att det blir hon till slut. (Och för festligheterna på dotterns bröllop :-) )

Lite olika bloggare uppmärksammar kampanjen för Lena Sommestad exempelvis

Sideriska siktet (blandat med astrologiska utläggningar, ett antal mer konkreta iakttagelser)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar