söndag 30 januari 2011

Marknad och Arbetsmarknad

Det är ju populärt med "marknadslösningar" för Alliansregeringen, men tyvärr, marknaden fungerar inte i alla sammanhang.

Exempelvis så är DNs ledarredaktion fanatiskt marknadstroende.

Nu DN tänkt sig att man borde sätta dit strypsnaran på unga funktionshindrade.

Regeringens politik när det gäller arbets"marknaden" är att skapa lägre trösklar att ta sig in (DNs retorik).

"Lägre trösklar" betyder i klartext så låg ersättning att man är beredd att göra vad som helst för att slippa svälta. Och i alliansens värld så har i princip alla människor (utom möjligen medvetslösa) någon arbetsförmåga. Det finns ju människor som med blinkningar med ögat lyckats skriva en roman.

Att man skulle ordna anpassade arbeten till funktionshindrade ungdomar kan med DNs ord:

snedvridningar i ekonomin och undanträngningseffekter.

Alltså, Caféet som funktionshindrade driver med bidrag skulle alltså tränga ut Caféet tvärs över gatan ...

Sen pratar DN så vackert om inkludering och värdighet.

"Inkludering" som för personer i FASAN inneburit tvångsarbete i meningslösa sysselsättningar för nålpengar. Bevare oss väl om även funktionshindrade ungdomar ska bli en affärsidé för någon förhärdad entrepenör i något utrangerat industriområde.

5 kommentarer:

  1. Grundförutsättningen med arbetslinjen är att se människan och vad de kan tillföra samhället.
    Det motsatta förhållningssättet är att ge en påse pengar till de med nedsatt arbetsfunktion och säga till dem att de är värdelösa för samhället.
    Vilket synsätt är att föredra?
    Jag har själv mycket erfarenhet av Samhalls verksamhet och där får vi människor att växa.
    Jag sympatiserar med grön politik inom många områden men i denna fråga är ni ute på hal is.

    SvaraRadera
  2. Jag uppskattar Samhall också, och givetvis måste målet vara att människor ska få jobba så mycket de vill och klarar av. Dessa arbetstillfällen fungerar det knappast att konkurrensutsätta, utan de är snarast att betrakta som en form av stöd till arbete. Det jag absolut är emot är att trycka ner de stöd som utsatta människor får, för att därmed tränga ut dem till "jobb" med vad som helst till hur låg lön som helst.

    Exempelvis tycker jag att det är fullstädigt omoraliskt med fas-3 arbeten som absolut ska vara meningslösa och som kan gå ut på att ta en promenad för att träna den "sociala kompetensen". In i det moraset tycker jag inte att unga funktionshindrade ska tvingas.

    SvaraRadera
  3. För det första så är vi överens om att vissa jobb inte ska konkurrensutsättas.
    När jag nämner arbetslinjen så innebär det inte på något sätt att jag politiskt tar ställning.
    Men tyvärr nar jag med på Göran Perssons tid när Sverige var världens sjukaste land (både vad gäller ohälsotal och förtidspensioneringar.)
    Jag tycker någonstans att man måste sluta att fokusera på det sjuka, det som inte fungerar och alltid nämna statens skyldighet, utan att fokusera på det friska, möjligheterna och vad den enskilde personen kan tillföra samhället.
    Jag är i grunden en politisk humanistisk vilde som hittar goda saker hos alla partier, bland annat är jag en stark anhängare av grön skatteväxling.
    Ökade kostnader på materiellt uttag och det som "skitar" ner vår miljö, men lägre kostnader för arbete och tjänster som kommer alla tillgodo.
    Så jag tror egentligen vi har mycket gemensamt eftersom jag är starkt engagerad i klimatfrågan.

    SvaraRadera
  4. Jag skriver ett nytt litet inlägg för att ta upp lite om en forskare som visar att debatten om sjukskrivningarna bygger på helt felaktiga förutsättningar.

    Jag återkommer alltså där.

    SvaraRadera
  5. Till Anonym:som skrev detta - "
    Anonym sa...
    För det första så är vi överens om att vissa jobb inte ska konkurrensutsättas.
    När jag nämner arbetslinjen så innebär det inte på något sätt att jag politiskt tar ställning.
    Men tyvärr nar jag med på Göran Perssons tid när Sverige var världens sjukaste land (både vad gäller ohälsotal och förtidspensioneringar.)"-


    Alliansen gör samma sak som Göran Persson och Socialdemokraterna gjorde. Gömmer arbetslösa i en kader av meningslösa arbetsmarknads politiska program, Jobb och Utvecklingsgarantins alla faser, Fas 3 populärt kallat "Slavmarknaden", Lyftet, Jobbgarantin för unga. Under tiden som arbetslösa tvingas valsa runt i dessa projekt så är de inte mer friska än vad de var innan Alliansen kom till makten. Sjuktalen har blivit maskerade med "friskavtal". Försäkringskassan friskförklarar dig även om du skulle vara svårt sjuk.
    Och vi ska inte förglömma att detta sysselsätter handläggare, chefer, administrativ personal på båda myndigheterna, arbetsförmedlingen och försäkringskassan.

    SvaraRadera