onsdag 22 december 2010

Assange, spruckna kondomer och våldtäkt

Jag har tyckt det varit en lite obehaglig historia detta om Assange och anklagelsen om våldtäkt.

Igår såg jag på Debatt, och uppfattade att följande hade hänt. (Rätta mig gärna om jag har fel).

Assange hade tydligen haft sex med någon kvinna och kondomen hade spruckit. Då hon verkar ha fått ångest kring huruvida han hade HIV (vilket iofs inte finns någon särskild anledning att tro) gick hon och diskuterade denna händelse med polisen tillsammans med den andra kvinnan som haft sex med Assange. Att smitta någon annan (om man vet att man har HIV) är ju ett brott.

Den andra kvinnan som Assange haft sex med hade tydligen sovit. Jag förmodar att de haft sex innan och att på morgonen så ... vilket tydligen inte kvinnan ville vid denna tidpunkt.

Ja, inte tycks det ha varit någon rejäl gammaldags våldtäkt som skett. Förmodligen har Assange inte varit så väl insatt i svensk lagstiftning när det gäller vad som räknas som ofredande och våldtäkt heller.

Inte heller verkar det vara fallet att kvinnorna ANMÄLT Assange. De tycks ha diskuterat sin upplevelser med polisen och sedan har deras historier tagits till grund för Allmänt åtal. (Som man använder exempelvis vid partnervåld där ena parten inte vill anmäla).

Om jag har fattat Assange sörjan rätt är ovanstående det som hänt. Kvinnorna har inte ens själva varit säkra på om de utsatts för våldtäkt.

Av ovanstående får man väl dra slutsatsen att det är viktigt att informera Icke-Svenska män om den svenska lagstiftningens mer intrikata detaljer, innan de kastar sig i famnen på någon svenska.

2 kommentarer:

  1. Att ha sex med någon som sover är ett brott i de allra flesta länder. Läs gärna denna välskrivna post på ämnet:
    http://juridikbloggen.wordpress.com/2010/12/20/open-letter-to-mr-michael-moore/

    SvaraRadera
  2. Jo, men kalla mig gammaldags, men låt oss anta att man haft sex kvällen innan, man sover tillsammans, och på morgonen så blir ena parten lite sugen och så vidare ...

    I juridisk mening är det kanske våldtäkt men i helt normal mänsklig mening är det väl så det faktiskt kan ske i de bästa familjer?

    SvaraRadera