fredag 29 oktober 2010

Naiva (?) kärnkraftslobbyister ...

Min kontakt med kärnkraftlobbyn är intressant eftersom den så tydligt illustrerar hur astroturfing går till.

Jag publicerar ett inlägg med ordet "kärnkraft" i och vips är det ett antal kommentatorer på plats som annars aldrig visar intresse för min blogg. Detta beror på att man kan på olika sätt prenumerera på sökningar efter vissa begrepp, och det väljer lobbyister att göra, som i detta fall kärnkraftförespråkare.

Lobbyisterna försöker på olika sätt vända diskussionen till något annat än det som jag postat om. (Effekterna av enorma kärnkraftsolyckor som Tjernobyl, illustrerat av en fotograf). Vad det verkar på de "namn" lobbyisterna går under kan det vara en 4-5 personer som försökt kommentera.

När jag känner igen namnet på en lobbyist talar jag om för honom att han håller på med astroturfing, vilket han självklart gör om man läser definitionen för astroturfing på wikipedia exempelvis.

Astroturfing denotes political, advertising, or public relations campaigns that are formally planned by an organization, but are disguised as spontaneous, popular "grassroots" behavior. The term refers to AstroTurf, a brand of synthetic carpeting designed to look like natural grass.

The goal of such campaigns is to disguise the efforts of a political or commercial entity as an independent public reaction to some political entity—a politician, political group, product, service or event. Astroturfers attempt to orchestrate the actions of apparently diverse and geographically distributed individuals, by both overt ("outreach", "awareness", etc.) and covert (disinformation) means. Astroturfing may be undertaken by an individual promoting a personal agenda, or highly organized professional groups with money from large corporations, unions, non-profits, or activist organizations. Very often, the efforts are conducted by political consultants who also specialize in opposition research. Beneficiaries are not "grass root" campaigners but distant organizations that orchestrate such campaigns.

Kanske förtjänar följande rad större bokstäver om nu inte lobbyisterna anser sig komma från något företag (vilket jag givetvis inte vet något om).

Astroturfing may be undertaken by an individual promoting a personal agenda,

När jag väljer att moderera bort alla ovidkommande kommentarer så kommer (i kommentarer som jag modererat bort):

Hot: Vederbörande säger att han tänker polisanmäla mig för förtal ... vilket så vitt jag vet handlar om att man säger något som inte är sant om någon vilket jag uppenbarligen inte gjort.

Nedvärderande kommentarer: Exempelvis om vad jag borde och inte borde göra "som lektor" och i en annan bortmodererad kommentar "tror du på det där själv" och i ytterligare en "det är ärligt talat skitsnack".

Personen som varit mest aktiv skriver mail till mig på mitt jobb och där fortsätter han i första mailet att prata om polisanmälan.

I andra mailet skriver han

"Jag har ingen organisation, vare sig ideel eller kommersiell, bakom mig. Jag har startat ett nätverk av människor som vill diskutera frågan seriöst... och det är allt."
Alltså, denna person erkänner att det finns ett nätverk, och eftersom en av de inskickade kommentarerna snackar om denne person i en mycket privat formulering, så förefaller han också till höra nätverket. Alltså, samordnade "gräsrots" aktioner.

Att man vill diskutera seriöst är svårt att ta på allvar när det så uppenbart är fråga om att tysta motståndare.

Alltså. Det blir inga fler svar från min jobbmail. Det blir ingen mer diskussion utom på mina villkor.

MVH

- Eva Berglund

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar