lördag 25 september 2010

Om bloggande och länkande och kommenterande

Åter dags för lite kort navelskåderi.

Denna blogg startades inte för att jag var miljöpartist, för det var jag inte förrän efter ett tag. Däremot startade den för att det kliar i fingrarna att uttrycka mina synpunkter och kommentarer till vad som händer i världen och vad som händer mig själv (ibland).

Dessutom tycker jag att det är kul att lägga upp ett länkförråd till olika sidor som intresserar mig och att få ett arkiv över hur jag resonerat förr och nu.

Jag skriver alltså om lite av varje, exempelvis om klimatdebatten, om spädbarnskommunikation, om forskning, om krig, om media och om hur jag ser på olika saker i den svenska politiken.

Därför kommer inte det att hända, som tycks hända med många bloggar i dessa dagar. Bloggen kommer INTE att läggas ner. För detta är ingen kampanjblogg utan en blogg om mina tankar om ditt och datt.

Detta är ingen speciellt stor blogg, i den mening att många länkar till den, eller att jättemånga läser den, men till dags dato är det mer än 9500 unika "sidtittar" (jag gissar att det är url-adresser) och det är ju helt fantastiskt egentligen. Tack alla ni som råkat titta in! Hoppas att det givit något.

-'-'-'-'-'-

För några dagar sedan la jag till verktyget "politometern" till min sida, och jag blev lite förvånad när jag såg hur länkarna såg ut. Inlänkarna har oftast beteckningen "Vänster".

Sen grunnade jag lite mer över detta fenomen och jag tror jag börjat förstå varför. Inte en så liten andel av mina resonemang har att göra med frågor om ekonomi. Lustigt nog verkar det som att många "vänster" debattörer är väldigt slängda i just ekonomi, och följer noga effekterna av olika ekonomiska åtgärder. Exempel som jag särskilt gillar är Ekonomikommentarer, Nemokrati, Utredarna, Storstad och Vi har räknat på det här.

Efter att ha följt miljöpartistiska bloggare ett tag på miljöpartisidan, så ser jag att det tyvärr är en viss brist på just blogginlägg men anknytning till ekonomi, kanske några medlemar med sådan fallenhet kunde göra något åt detta?

Själv länkar jag gärna till personer som har bra bloggar och tankar och de kommer från lite skilda partier, (eller inte något parti alls) dock vanligen Röd-Gröna om de har partifärg, detta huvudsakligen för att jag vill gärna vara med och utveckla en "röd-grön" ideologi, som jag tror man skulle kunna börja ana nu.

-'-'-'-'-'-'-'-

En intressant sak som jag grunnat över är varför kommentatorsfälten på bloggar och i alla tänkbara fora mm är så nedsablade med sverigedemokrater och högerextremister i allmänhet.

Jo, de gör det som en kampanj. Lite om hur det kan gå till kan man läsa här. (Det tycks pågå en kampanj på nätet också mellan anti-SDare och SDare om vad som ska komma högst på Google).

I dagens DN skrev de att SD anhängare använder ett verktyg inom google och något som heter RSS, som "feed" dvs de får direkt reda på när man skriver om frågor som de bevakar, typ flyktingar, och fyller kommentatorsfälten med sitt tjafs.

Så går det till mina vänner (men ni kanske inte är så oskuldsfulla som jag, som inte fattat det).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar