onsdag 1 september 2010

Mona har imponerat

Länge så var jag nog inte särskilt imponerad av Mona Sahlin, men jag tycker att hon har vuxit sig stark, inte minst under denna valrörelse. Jag tycker att hon klarade sin utfrågning (som hade en extrem överklassprofil i frågorna) mycket väl. Jag tycker att hon mitt i den mediala motvinden (när 85% av pressen är Alliansstödjande och opinionsinstitutens "icke-säkerställda" resultat smattrar fram dag efter dag) klarar att hålla fanan högt och vara tydligare än någonsin.

Igår förklarade hon valplattformen utmärkt på nyheterna. I dagens DN så framgår hur vårt Röd-Gröna block har råd med sådant som Alliansen bara kan drömma om. Med oförändrat skatteunderlag (ungefär lika mycket sänkta som höjda skatter) med 12 miljarder som man redan redovisat hur man får fram och med samma beräkningar om konjunkturutvecklingen som Anders Borg, har faktiskt de Röd-Gröna ett imponerande antal miljarder till reformer.

Detta genom att man struntar i de enorma skattesänkningar som Alliansen tänkt sig som speciellt gynnar högavlönade. I mina ögon kommer pengarna till bättre nytta inom alla de områden som vi Röd-Gröna prioriterar. Socialt ansvarstagande för de svagaste i samhället, vård, skola och omsorg, satsningar på jobb, samt gröna åtgärder för miljöanpassning, infrastruktur och byggande. (Se en lista i DN).

Jag tror att vi kan nå väldigt långt med denna regeringsplattform i ryggen nu när slutspurten i valrörelsen ligger framför oss. (Peter Andersson bloggar också om detta)

1 kommentar:

  1. Jag hoppas att du har rätt!
    Att vi kan nå långt i valspurten och förhoppningsvis få bort alliansen.

    SvaraRadera