tisdag 21 september 2010

Lite eftervalstugg - sociala media, gammelmedia, retorikexperter och opinionsinstitut


Det finns åtskilligt att säga om själva valrörelsen. Lite kommentarer omkring detta.

En analys av hur opinionsinstituten lyckades i förhållande till valresultatet gör professor Jesper Strömbäck här. Olika opinionsinstitut var olika skickliga och bäst lyckades Synnovate när det gällde att pricka in valresultatet mellan de olika partierna, medan Skop lyckades pricka bäst på blocknivå. Personligen tycker jag att det har varit irriterande med mängden opinionsmätningar. Det vore trevligt med ett förbud mot publicering senaste tiden innan ett val. (Om det nu går att förbjuda något sådant.)

Retorikexperter är ett annat nytt inslag i valrörelsen som Björn Johnsson med flera diskuterar. (Jag hoppas de blir arbetslösa nu). Det visade sig att flera av de "retorikexperter" som anlitats systematiskt gynnade Alliansen (de var till och med folkpartimedlemar) och skrev tramsiga kommentarer av typen att Björklund i Almedalen var:
"så bra att hon fick gåshud"
Expressens retorikexpert hade en tydlig Allianspreferens och skrev kommentarer om exempelvis miljödebatten mellan Wetterstrand och Olofsson som följande (vilket var svårt att känna igen sig i för den som såg Olofssons snabba och oklara framträdande):

Debatt mellan Maud Olofsson och Maria Wetterstrand. Olofsson vann, menar Fällman. "Maria Wetterstrand hade en överlägsen ton och ett stundtals ohyfsat sätt", hon kunde inte dölja sin irritation gentemot Maud Olofsson. Olofsson, däremot, framstod som "trovärdig och sansad".

Jag tycker att experimentet med "retorikexperter" var misslyckat och att det bidrog till att valrörelsen mer fokuserade på utseende, framförande och form än politikens innehåll.

Gammelmedia - speciellt papperstidningar har speciellt gynnat Alliansen även på nyhetsplats. Detta har diskuterats av forskare som Kent Asp, Jesper Strömbäck och Ulf Bjereld, och får väl därför anses vara fastlagt. Det har även diskuterats av mediaexperter som Paul Ronge.

Huruvida det varit en mediainitierad politisk kampanj eller om "mediadramaturgin" bidragit till denna snedrapportering kan man ju ha skilda åsikter om. Det som borde stå klart är att "gammelmedia" bidragit till en fokusering på person och dramaturgi, snarare än sak, och detta har missgynnat de röd-gröna.

Om en kvasinyhet haussas upp i pappersmedia kan det också bidra till att TV-media kommer att haka på, och då är ett "spinn" igång. Som sagt, huruvida det är organiserat spinn, eller bara en följd av speciellt Expressens förkärlek för krigsrubriker om triviala ting, vet jag inte.

Känt är i alla fall att Moderaterna och Timbro anlitat Karl Rove (Bushs spinn-doctor eller mediakonsult) redan 2008. I artikeln i DN handlar det om att ändra medias bild av partiet (tänk "enda arbetarpartiet"), och Karl Rove har också givit råd om val av kroppsspråk och klädstil (tänk på moderaternas råd om hur man klär sig folkligt - inga pärlhalsband ...). (Lite om detta skrivs i denna blogg). Det handlar också om negative campaigning (tänk Toblerone 15 år efteråt i Expressen).

Nåväl. Om vi nu VET att motståndarna kommer att hålla på med ovanstående, säkerligen även nästa valrörelse, så måste vi tänka igenom våra motmedel.

Det var lite trögt med användningen av sociala media. Bland socialdemokrater har man ett organiserat länkande via deras nätverk Netroots, och där fungerar det bättre, men samtidigt verkar många politiker inte veta hur sociala media fungerar. Det kan säkerligen byggas ut bättre länkverktyg mellan gröna bloggar också, för att få upp trafiken och för att vi ska synas.

Själv tycker jag bäst om bloggar som ser lite olika och personliga ut. Jag tycker också bäst om bloggar där man varvar sina personliga reflektioner med sina politiska reflektioner. Bloggar där det framgår att vi är individer som råkar gilla partier snarare än partimegafoner. Detta passar ju också bra i miljöpartiets anda tycker jag.

Sen fick vi ju i valrörelsens slutskede se hur viktigt och betydelsefullt det privata är som kan komma upp i vilken blogg som helst. Inlägget Sveket, bidrog säkerligen till att valet ändå gick så bra som det gick för sossarna. Denna blogg lyckades blåsa igång en storm på facebook och denna storm nådde ända till USA. (Den har nog fått sossarna att inse VILKA som borde vara deras hjärtefrågor också).

Facebook är ett annat otroligt viktigt kontaktnät. Dess kraft framgår av att en 17-årig tjej, Felicia Margineanus, på mindre än ett dygn lyckades samla mer än 5000 demonstranter mot att SD kommit in i riksdagen.

(läsvärda synpunkter från Lukas Romson finns här)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar