söndag 5 september 2010

I valtider med och för de unga



























Jag får nog säga att jag valarbetar på på mitt sätt. Jag hoppas att jag skriver saker som intresserar en och annan, eller gör kommentarer till dagsfrågor. De unga människorna, de som ska ta över efter oss tror jag tyvärr inte hör till mina vanligaste läsare.

De unga har jag däremot träffat i valstugan nu i fredags. Vanligtvis kom de i små klungor kom ungdomar från 10 år och upp, med lysande ögon, och med massor med frågor nedskrivna i sina häften. Det var väldigt många och väldigt intressanta frågor.

Vad var vår viktigaste valfråga undrade ungdomarna och jag sa klimatfrågan. Den som ingen talar om och som främst rör de unga. Om 30 år, när jag är 83, så är vi ditåt 9 miljarder människor på jorden. Det är som att vi fått ett nytt Indien och ett Nytt Kina tills dess. Alla dessa människor ska givetvis ha rätt till välstånd och ett gott liv. Men det gör att vi måste ta krafttag mot klimatförändringar och miljöförstöring omedelbart.

Vi måste gå före med Sverige och genomföra en ordentlig klimatomställning. Det finemanga med detta är att det behövs massvis med människor som kan jobba med att bygga ut järnväg och spårväg och även med att modernisera våra gamla bostadsområden så att de blir energieffektiva och klimatsmarta och TREVLIGA. (Och förstås, bygga nya bostäder till alla dem som behöver).

Se där kom ju både jobben och bostäderna på köpet! Dessutom behöver vi mer människor som jobbar med vård, omsorg och skola. Om vi får mer människor som jobbar i skolorna kommer skolorna att bli lugnare UTAN ordningsbetyg. Om vi får fler personer som barnen och ungdomarna kan fråga på lektionerna kommer svenska barns kunskaper att öka (minns exemplet Nossebro på TV), detta UTAN betyg i lägre årskurser.

Ska skatterna öka då? Ja, för dem med allra högst inkomster, de över 40 000. Bensinskatten kommer vi att höja men idén med detta är att fler ska börja åka kommunalt OCH att vi ska få pengar till att bygga ut järnvägar exempelvis. (Vi har ju mer pengar att röra oss med bara genom att inte sänka skatterna).

Ungdomarna frågade om allt från FRA (där jag tycker det är fel att avlyssna vår e-post om vi exempelvis har trafik som går via servrar utomlands) och IPRED (där jag tycker att det är fel att jaga en hel ungdomsgeneration). Att de som gör musik och film får betalt tycks ju kunna lösas med tjänster som Spotify och Voddler. ... till EMU. (Där min bestämda åsikt är att det faktum att vi står utanför Euron gör att vi klarat exempelvis finanskrisen mycket bättre än annars).

...

Efter dessa möten med barn och unga så var jag och köpte Maria Wetterstrands bok, Den nya gröna vågen. Sen tog jag mig en smoothie på ett Café medan jag väntade på maken som provade byxor. När jag satt där och började bläddra i min bok vid Cafédisken kom jag i samspråk med två unga kvinnor där den ena gärna ville köpa boken. (Det kan jag verkligen rekommendera, jag har redan läst halva). 

Vi pratade om hur svårt det var att genomföra en hållbar livsstil. Den ena kvinnan funderade på att köpa en ny jättesnygg kvalitetsjacka för 4000 kronor (vilket livligt uppmuntrades av den andra, för att då får man något som håller) och så berättade hon (medan hon hukade lite) att hon haft sin andra vinterjacka sen -96. Jamen, det är ju JÄTTEBRA sa jag. Det är ju precis det vi borde sträva efter. Att använda längre och slänga mindre. Vi borde berömma varandra för hur gamla kläder vi har. Jo, så är det ju.

Sen satt vi och filosoferade över allt engångs som finns på caféerna nuförtiden. Jag hade i alla fall tittat in på Åhléns och där fanns en "engångsmuggs" liknande sak i hårdplast med gummilock, som man borde kunna få påfylld istället för alla dessa engångsmuggar man tvingas använda överallt. Jag ska faktiskt köpa en att ha i väskan.

Jag har köpt en mini-väska att handla grejer i, istället för att använda dessa plastpåsar som till stor del flyter runt i världshaven.

Inte är det lätt men man får dra sina små strån till stacken, och många goda exempel hittar man i Marias bok.

Chattade lite med en person på kvällen som tyckte att Miljöpartister var "jobbiga". Och som exempel var sopsortering. Jag svär på att vederbörande sopsorterar också. Vem slänger dagstidningen i skräppåsen i köket i dessa tider? Eller glasflaskorna?

Sen dricker inte alla miljöpartister ekologiskt vin hela tiden, utan undertecknad föredrar Guinness (även om kanske inte reklamen är helt korrekt :-) )

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar