onsdag 8 september 2010

Fortsatt tågkaos med alliansen ...

Vi som tågpendlar vet att det är vansinnigt irriterande med tågkaos. Att sitta på ett tåg på vintern där det är signalfel och där resan mellan Uppsala och Stockholm tar minst dubbelt så lång tid som vanligt (80 minuter istället för 40) utlöser ett hektiskt mobiltelefonerande bums man får första stoppet. Om tåget dessutom plockat upp trafikanter från något annat försenat tåg så innebär det också att golv, bagagehyllor och gångar är till brädden fyllda med stående och sittande trafikanter.

Varje försening kan innebära att kanske uppemot något tusental personer kommer försent till jobb, studier och möten mm. (Och vilka kostnader det innebär för arbetsgivarna är svårt att uppskatta).

Nåväl, vi står ut med mycket bara för att få förmånen att bo i Uppsala.

Riktigt bekymmersamt är att Alliansen tycks ha minne som ett sjökrusbär. Vi har just gått igenom en vinter med tågkaos, och en sommar med tågkaos. Nu lägger Alliansen förslag som medför fortsatt tågkaos och dessutom högre kostnader.

Istället för att som de rödgröna höja koldioxidskatten på bensin så lägger alliansen fram förslag på höjd kilometerskatt för tåg ...

....


Detta ska ske genom en supermiljöbilspremie som ska gå till bilar i prisklassen 400 000 kr som ännu inte finns på marknaden (enligt utfrågningen av Maud Olofsson igår).

Man räknar med att på detta sätt få in 5000 nya supermiljöbilar, och utsläppsminskningen kommer att bli hela 0,25 promille av utsläppen dvs 15 000 ton klimatgaser. Effekten av att bygga förbifart Stockholm är en ökning av utsläppen av klimatgaser med 140 000 ton.

Man skulle ju kunna säga att supermiljöbilspremien är ett steg framåt och förbifarten nio tillbaka i jakten på att minska utsläppen av växthusgaser. 

1 kommentar:

  1. Bra inlägg!
    Alliansen har inget grönt alternativ.

    Lägga en höjd kilometerskatt för tåg!
    Helt sjukt!

    SvaraRadera