torsdag 23 september 2010

Claez Kranz och tips från Karl Rove

Claez Kranz skriver om hur socialdemokraterna förlorade röster, bland annat för att de inte förstod, eller ville förstå kampanjtaktiken som var hämtad från Bushs spin-doctor Karl Rove.

"Det är inte självklart att om man presenterar de bästa politiska förslagen och kommer med en politik som i stort ger något till de flesta det ger utslag i form av röster.

Moderaterna ‘vann’ på två saker de lånade från de republikanska administrationerna. De gick tidigt i opposition mot socialdemokraterna som agerade som dessa satt vid makten. Och de ljög rakt av om den egna poltikens förträfflighet när de inte kunde presentera några verkliga resultat från vad de kallade sin arbetslinje.

Det är direkt hämtat från Carl Roves politiska handbok. Vilket den socialdemokratiska kampanjledningen och de rödgröna borde vetat. Istället fortsätta man likt en gång den demokratiska partiet i USA prata om de egna förslagens förträfflighet. Med det självklara antagandet att väljarna skulle se att socialdemokraterna stod för den bästa politiken

Det var också Carl Rove som vann valen 2000 och 2004 för en president George W Bush som enligt alla spelets regler med en misslyckad administration och i stört sett gjort ingenting som guvernör i Texas aldrig borde kunnat bli vald som president."

Jo. Det är nog dags att studera spin-doctorn mera för att kunna kontra:

  • kapningen av begrepp (det enda arbetarpartiet),
  • debattekniken (att Reinfeldt låter "småpartierna" debattera och att han själv säger ingenting så mycket som möjligt för att verka "statsmannalik"),
  • imagen (inga pärlhalsband och slipsar, att vara "trygga" i sig själva ...)
  • argumentationen (ex Borgs, det går bättre än förväntat ...)

Inte heller vi Gröna går fria från spinnförsök. Hela Centerns slogan "Alliansens gröna röst" är ju ett enda stort spinn. Lika så är det ett stort spinn när Maud Olofsson står och viftar med listor som ingen får se.

-'-'-'-'-'-'-

Så låt oss lära från spin-doctorn också. Det handlar ju om att få ut budskap va?

Här är en artikel med Karl Roves råd till Obama våren 2008 när han fortfarande var senator för att bli av med "elitist-stämpeln". (Punkterna nedan är förkortade och tolkade av mig).

1) Ett tal han höll lät gammalt och "out of touch". Det var ett misstag att inte ge den uttråkade pressen (och väljarna) något nytt som fokuserade på valet. Bibehåll den optimistiska tonen och låt bli att vara gnällig och distraherad.

2) När du hamnar i problem ta en enkel förklaring. Och håll fast vid den.

3) Före valet, ta in republikaner i regeringen och se till att få några som går med på att ställa upp. Ta fasta på initiativ som republikaner kan gå med på.

4) För att visa att du som ledare tar tag i svåra utmaningar så ta fasta på någon viktig fråga och kämpa hårt för den i senaten. Vare sig du vinner eller förlorar får dina argument substans.

5) Sluta attackera. Det underminerar din ståndpunkt om att du vill nå överenskommelser för din nya politik. Att attackera kan vara tillfredsställande för tillfället men undergräver din trovärdighet.

6) För att besvara frågor om oerfarenhet behöver folk veta på ett konkret och trovärdigt sätt vad de kan förvänta sig av dig som president. Det saknas nu. Amerikaner vill se din passion och hängivenhet för saker de bryr sig om och som kommer att ge dem tilltro till att du ska klara jobbet. De kan känna doften av något som är marknadsundersökt och fokus-grupps-framtaget och som inte kommer från hjärtat.

Dessutom. Bluffa inte. Läs på, och om du inte vet, kan det vara bättre att säga det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar