onsdag 18 augusti 2010

Valupptakt i Uppsala

Igår var jag på upptaktsmötet i Uppsala för Miljöpartiet.

Och när jag hör våra representanter på olika nivåer känner jag mig tryggare och tryggare som miljöpartist. Talarna tog upp djurrättsfrågor, klimatfrågor, jämlik vård, bättre mat till sjuka, gamla och barn, gröna jobb, bostäder, skola ... och också rättvisa skatter.

För varför ska en föräldraledig betala högre skatt än en som jobbar, varför ska en pensionär, sjuk eller arbetslös betala högre skatt än en som jobbar? Detta är bortom min fattningsförmåga hur i hela friden Alliansen kan tycka att det är rimligt?

Miljöpartiet är ett ungt parti, och eftersom jag bor i den Eviga Ungdomens stad känner jag mig Evigt Ung även om åren tar ut sin rätt i fötter och rygg. Detta ger också hopp om en bra valrörelse, där jag hoppas att många "gamlingar" ska lyssna till de unga och framtidens röst.

Jag hoppas därför att hela mediaetablissemanget ska kunna få fel av att vi alla gör en god valrörelse och ser till att varenda tänkbar väljare röstar röd-grönt. Att inte rösta, eller att rösta på småpartierna som Fi eller PP är att lägga sin röst för en regering bestående av Alliansen. (I värsta fall flankerade med SD).


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar