onsdag 25 augusti 2010

Ekonomidebatten i TV - Vem vann?

Det är ju alltid svårt att försöka vara "opartisk" när man inte alls är opartisk. Jag tittade i alla fall på hela debatten och ... givetvis tyckte jag att Valtersson (Mp), Östros (S), och Andersson (V) var bäst. Jag tyckte att de på ett engagerat sätt försökte ställa alliansföreträdarna till svars för viktiga frågor där de ställt till det under mandatperioden (att det sen verkar vara närmast lögn att få raka svar från vissa politiker är en annan sak).

Sen tyckte jag att när det kom till själva "slutanförandet" var Östros rakare, mer genomarbetad och mer förtroendeingivande än Borg som svävade på målet med vad han ville (förmodligen ingenting utom att sänka skatter) och som såg ofokuserad ut. Kanske kände han sig lite tilldängd i debatten.

Men, jag litar som sagt inte på mig själv när det gäller att utvärdera lite opartiskt, så jag tittade runt lite vad andra skrivit.

Proffstyckarna anser att Valtersson var bäst, de hade ingen förståelse för att Östros talade om att hans mamma jobbat som städerska, och de tyckte att Andersson var ettrigast.

När det gällde Alliansgänget så tyckte de att Borg (M) var sakligast (här undrar jag lite hur? Kom han med ett enda tydligt besked? Eller det kanske är just bristen på besked som skulle antyda saklighet?) Attefall (Kd) följde partilinjen om "verklighetens folk" och pratade ur ett köksbordsperspektiv, Hamilton (Fp) hoppade på Andersson (V) på ett träligt sätt, och Tiefensee (C) sa just ingenting.

I Metro kommenterade Göran Greider från vänster och Johan Norberg från höger. Greider tyckte försiktigt att Östros var bättre än väntat och att han gjorde rätt i att ha ett moraliskt perspektiv på politiken. Norberg tyckte att Borg var bättre för att han var klurig och för att han var Borg. När Norberg kommer med en sådan nivå på kommentarerna om Borg, så förefaller det mig som att Östros vann av de två kombattanterna.

Vågar jag tro att jag har rätt när jag tycker att de Röd-Gröna vann debatten?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar