lördag 21 augusti 2010

Afghanistan all over

I dagens DN skriver Pierre Schori för sossarna (själv)kritiskt om Afghanistanpolitiken.

Jag tycker att Schori väl sammanfattar de synpunkter som jag har efter att grundligt ha följt Afghanistan det senaste decenniet.

Nåväl, jag ska försöka sammanfatta, kanske med en lite egen infallsvinkel:

  1. Vi minskar inte risken för terrorism, snarast ökar vi den genom att vara i Afghanistan.
  2. Afghanerna själva vill inte ha oss där.
  3. Svenska Afghanistankommittén vill hellre att vi använder pengarna till humanitärt bistånd, vilket VERKLIGEN hjälper Afghanerna till hälsovård och skola och utveckling.
  4. Regeringen i Kabul är icke-legitim, tillsatt efter valfusk och med kontakter både bland lokala krigsherrar och knarkhandlare. Varför Sverige ska stödja den övergår mitt förstånd?
  5. FN är inte inblandad på något tydligt sätt i Afghanistanoperationen utan det är NATO som är det.
Ja, det är väl det. Sen kan man ju tycka att vi borde lägga krutet på att skicka våra fredsbevarande styrkor på FN-uppdrag där de är välkomna och behövs istället för som förband under NATO med utökade stridsbefogenheter (som de nyligen fått).

(Jag gissar att Pierre Schori gärna vill profilera sig som en möjlig utrikesminister när vi vunnit valet, men när han gör det med en bra artikel må det vara hänt).


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar