måndag 26 juli 2010

Lite navelskådande mm

Spelar det någon roll att jag bloggar? Egentligen.

Jag har ju inte någon jätteblogg som länkas massor med gånger och finns på högvis med topplistor. 

Jag har bara en liten blogg där jag skriver för att jag inte kan låta bli. Jag är förvisso med i MP, men jag skriver inte ur något partiprogram eller för att vinna väljare personligen, eftersom jag inte är på några listor till någonting.

Såklart hoppas jag att jag någon gång ibland kan övertyga någon annan att tycka som jag, eller att kanske få ny info som de inte fått förut. Såklart hoppas jag att de som läser vad jag skriver ska tycka det är rätt trevlig eller vettig läsning. 

Hur som helst. Jag hoppas att jag med mitt bloggande vinner en eller annan väljare till MP, och jag hoppas att jag med mitt bloggande, också, påverkar miljöpartister till att tycka som jag i de frågor jag brinner för. Därför tror jag att det har betydelse det jag skriver.

Sen är det ju också så att minnet är bra men kort. Faktum är att jag ibland skriver bloggposter för att lägga upp länkar som jag inte vill glömma. Bloggen blir liksom ett arkiv över länkar som är viktiga att kunna hitta.

Emma Opassande i piratpartiet tycker att man ska visionera om informationspolitiska frågor.

Jag är själv lite luttrad och tror att just ingenting jag skriver är okänt av de myndigheter som kan tänkas vilja kartlägga mina åsikter. 

Ovanstående låter som att jag är paranoid, men det är jag inte. Jag är realist. 

Om man begrundar avslöjandena förra veckan i Washington Post om omfattningen av "top secret" underrättelseverksamhet i USA (vilket givetvis omfattar resten av jordens befolkning också) så har de ditåt 1 miljon människor som sysslar med "top secret" material. Vi kan lätt dra slutsatsen att några av denna miljon studerar vad vi svenskar har för oss.

Hur mycket svenska myndigheter behagar spionera på svenskar anar jag inte, men säkert sker det. För min del vill jag att detta minimeras. Det räcker som det är!

Ska jag grunna vidare över IT i vardagen? Jag betalar räkningar, slår i telefonkatalogen, beställer vissa varor, kollar tidtabeller, läser nyheter mm på internet. Skönt och praktiskt. 

När det gäller "sociala medier", så skriver jag lite på facebook för folk jag känner, twittrar inte, jag tror inte det är min grej att vara online hela tiden.

Det blev inte mycket till visioner, jag är kanske inte så bra på det :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar