torsdag 8 juli 2010

Johan Norberg och Maria Wetterstrand i Almedalen

Lyckades efter en stund hitta webbsändningen från diskussionen mellan Maria och Johan i Almedalen, som handlade om hur gröna liberaler var och hur liberala gröna var.

Jag lyssnade därmed på halva debatten drygt tror jag.

Maria argumenterar klokt och pragmatiskt och Johan tycker att folk ska få konsumera som de vill. 

Jag känner stora tvivel på att världen "orkar med" en ständigt ökande konsumtion. Jag tror vi måste försöka ändra konsumtionen till ett mindre resursslösande konsumerande. Det är givetvis viktigt att "alla" människor får tillgång till en rimlig standard materiellt sett. Detta borde inte nödvändigtvis betyda slit- och -släng. Om detta borde det pågå en debatt.

Jag tycker också att man visst kan styra människors beteenden med hjälp av skatter och lagstiftning. En hög tobaksskatt håller säkerligen tillbaka tobakskonsumtionen och på samma sätt kan givetvis en hög sockerskatt hålla tillbaka sockerintaget i befolkningen.

Jag kom in i debatten när Johan Norberg argumenterade för genmanipulerade grödor. Detta är givetvis en punkt som inte bara är EN fråga. Alla människor som vill slippa genmanipulerad mat ska självklart kunna köpa produkter som är garanterat icke-genmanipulerade. Detta på precis samma sätt som jag självklart slänger KRAV-märkt mjölk och KRAV-bananer i varukorgen. Detta måste vara liberalt om något!

Dessutom måste man ju ha klart för sig att VARJE genmanipulering är unik. Man kan inte bara godkänna genmanipulerade produkter i allmänhet (självklart).

På slutet lyckades debattledarinnan tränga in ultra-liberalen Johan i ett hörn där inte ens han var liberal. Det handlade om att Johan Norberg i princip tyckte att föräldrar skulle ha rätt att välja utbildning till sitt barn ... men inte i Knutby!

Bravo Johan, du har fått barn och inser konsekvenserna av extremism verkar det.

(Välkommen till miljöpartiet förresten, jag tror du kan trivas hos oss).

2 kommentarer:

  1. Har du möjlighet att länka till webbsändningen?

    SvaraRadera
  2. Här är en länk. Bläddra bort de första 15 minuterna cirka som mest är en snubbe som tittar i datorn och en massa tjutljud.

    http://bambuser.com/channel/magasinetneo/broadcast/876079

    SvaraRadera