måndag 5 juli 2010

Det där med kvinnor och män ...

På den eminenta bloggen "Biology and politics" har det pågått en liten debatt om "kön" och "evolution" och "genusvetenskap". Som så ofta grips jag av en smula svindel och har lite svårt att se vad debatten egentligen handlar om.

De flesta inblandade tycks inse (anse) att det finns skillnader mellan könen av biologisk natur (som borde vara rätt uppenbart), å andra sidan är det frågan om vad dessa biologiska skillnader har för konsekvenser. 

Få torde anse att kvinnor och män SKA syssla med olika saker på grund av sina kön.

Några tycks anse att det är naturens ordning att män och kvinnor inte kan samarbeta. Yrkeslivet skulle bara vara en arena för sexuella kontakter...

Jag har lite svårt att uppleva verkligheten så. Själv har jag vänner bland män :-O ... och jag tror inte att den enda drivkraften för män - eller för den delen kvinnor ... skulle vara att få varandra i säng.

Evolutionsbiologer spekulerar kring om det är en "framgångsrik" strategi att skaffa många barn. Denna strategi tycks i dagens västerländska samhälle (och stora delar av det österländska också) vara uträknad och få bland både män och kvinnor ägnar sig åt obegränsad reproduktion. Det vanliga är att människor skaffar sig 1-3 barn och ägnar minst 20 år åt att stödja dessa unga individer att klara sig i världen. Skaffar man händelsevis inte egna barn ägnar man ofta mycket av sina tillgångar åt att stödja andra barn och ungdomar, vanligtvis unga släktingar.

Lite gnäll pågår också på genusforskning och centrum för genusforskning. Huruvida det är en bra organisationsform på universiteten har jag ingen uppfattning om, och huruvida deras forskning är av hög klass kan jag inte heller uttala mig om. Den forskning jag läser handlar om min specialitet. Att gnälla allmänt på andra institutioner känns lite konstigt för mig.

Jo jo, man kan ju ha olika funderingar kring förhållandena mellan könen, men min utgångspunkt är att man som individ ska ha frihet och möjlighet att göra vad man vill av sitt liv. Dessutom är det viktigt att garantera att inte ena könet systematiskt missgynnas i något avseende.

Det om det.

2 kommentarer:

  1. Eva

    Inte sexuella kontakter. (det är bara en liten del i helheten)

    Det handlar om sexuell status - något helt annat.

    Ungefär som att vissa mänskliga arketyper upplever att det är väldigt FINT att på på Östermalm och Danderyd.

    Du måste väl se samhällets två evolutionära dimensioner. Är dom inte uppenbara.

    Fint folk bor i Danderyd och grabbar spelar fotboll och tjejer har samkväm med mer språkligt innehåll.

    Det är ju som en gigantisk storbildsfilm mitt framför våra ögon.

    Vad tror du att det evolutionära syftet med att små pojkar i första hand leker med andra små pojkar. Fundera. Varför gör man så.

    Jag påstår. Det mesta finns att se och upptäcka mitt framför våra ögon. Vi är bara så hemmablinda.

    Läs gärna: "Den generösa människan". Den ser livet i ett perspektiv som vi inte är så vana med att hantera.

    SvaraRadera
  2. Ok - jag inser att vissa män tror att de uppnår sexuell status genom att göra något särskilt.

    Me Tarzan You Jane.

    Förmodligen är det mest en form av fantiserande.

    Nej, jag ser inte några "två evolutionära dimensioner" det är din egen teori, för att inte säga fantasi.

    Är det din psykoanalyserande hustru som får dig att falla för dessa fria fantasier?

    SvaraRadera