tisdag 1 juni 2010

Ship to Gaza - och Israel

Ja, vad ska man säga? 

Jag känner mig mest ledsen.

I många år har jag med jämna mellanrum känt mig förtvivlad över de övergrepp mot människor som staten Israel utan minst självrannsakan ägnar sig åt. Min man har till och med tyckt att jag varit för anti-Israelisk. Och så ringer han igår och säger att det är för jävligt.

Ja det är det.

Israel har alltför många gånger kommit undan med att skjuta civila, men denna gång skjuter man civila Västerlänningar ... och sätter författare, konstnärer och professorer i fängelse (om dom inte är döda). 

Eftersom det för tillfället inte är små araber som dräps, utan just dessa västerländska fredsaktivister, bordade och mördade på internationellt vatten, så upphävs världens ramaskri.

Vad hjälper våra protester? Israel har gång efter gång visat att de struntar i EU, FN och folkrätt. 

Ibland har det känts som att inga nyheter är goda nyheter. I DN igår var det någon gammal Israelisk politiker som uttalade sig för en tvåstatslösning (vilket borde vara det enda rimliga och möjliga). Det var en liten strimma hopp.

Nu är förtvivlan tillbaka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar