torsdag 17 juni 2010

Att lyssna på alliansregeringen och DN är som att höra Pangloss i Candide


Pangloss betyder pratsjuka och ordrikedom enligt wikipedia, och Candide betyder den troskyldige. 

I Voltaires roman lever Candide "i den bästa av världar" (dans le meilleur des mondes possibles") och han är en person som ger sig ut på en resa i världen där den ena olyckan efter den andra. Trots detta håller Candide fast vid sin skönmålade bild av världens tillstånd och efter det att sanningen om världens tillstånd avslöjats för honom så säger han ändå ...

"Det är väl talat...men låt oss nu odla vår trädgård"
Denna oförmåga att ta till sig en otrevlig beskrivning av sanningen är precis vad som utmärker alliansregeringen.

När vi har en skyhög arbetslöshet så talar de om att "utanförskapet" minskar. Detta innebär i klartext att man utestängt människor från a-kassa och utförsäkrat dem från sjukpenning. Så till vida "minskar" utanförskapet.

Man pratar om "jobblinjen" och det innebär att man tar från de arbetslösa, sjuka och pensionärerna och ger till de högavlönade! 

Alliansen vill införa marknadshyror, medan den jättestora ungdomskull som tagit studenten senaste åren inte har några lägenheter.

Ensamstående unga föräldrar (och det anses vara personer under 29 ... en tid då jag var 2-barnsmamma och ansåg mig vuxen) lever i fattigdom och barnfattigdomen ökar ...

Men enligt Alliansen lever vi i den bästa av världar där man med hjälp av lånade pengar tänker sig ytterligare skattesänkningar.

Personligen lever jag gott i Alliansens Sverige. Jag är gift, i den gyllene medelåldern, har god lön, vuxna barn och ett billigt boende i ett gammalt hus. Men jag kan aldrig tänka mig att rösta på Alliansen. 

Politik handlar om något annat än hur precis JAG råkar ha det för stunden. Det handlar om vilket samhälle jag vill se i framtiden. Och det samhälle jag vill se är ett där också sjuka, gamla och arbetslösa lever ett gott liv. Jag vill också se ett samhälle där barn och ungdomar har en bra skola och barnomsorg och där unga vuxna får arbete med vuxenlön och bostäder.

Dessutom vill jag se ett grönt Sverige där vi tar ansvar för miljön för framtiden och där vi tar ansvar för människor som har det mindre förspänt på andra platser på klotet. Solidaritet helt enkelt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar