fredag 14 maj 2010

Maskrosrots politik


Ja, nu är jag på Miljöpartiets kongress som funktionär, dvs jag ägnar mig åt att vakta vissa transportmedel i det fina Konserthuset i Uppsala och vilka som går in och så.

Eftersom jag inte varit på någon tidigare kongress hade jag ingen aning om hur miljöpartikongresser gick till, men miljöpartiet kör så att folk får rösta med klisterlappar om saker ska tas upp i plenum. Finurligt, vilket säkerligen snabbar upp möjligheterna att komma överens.

Sen höll (förstås) Maria Wetterstrand ett bra inledningstal, och säkert blir hela politiken bra av detta maskrosrots system då alla rötter får chans att föra fram sina åsikter.

(För övrigt kan jag tipsa om att maskrosor är ätliga, av blommorna kan man göra vin, vilket möjligen är olagligt, men dessutom sirap, av bladen sallad, åtminstone av vissa sorter, och av rötterna kan man göra exempelvis stuvning, de påminner om svartrötter).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar