onsdag 7 april 2010

Unna Saiva och Atjekåive


När jag skulle hämta några böcker åt min väninna L, så råkade jag i förbifarten hugga en bok som låg i skyltfönstret på antikvariatet. Det är en ytterst torr, men riktigt intressant arkeologisk/historisk bok om förhållandet mellan samer och germaner i mellersta norrland.

Själv ligger ju mitt intresse i att försöka förstå det som går att förstå när det gäller släktens förfäder i Norrbotten-Lappland, så lite perifert var ändå ämnet, men vissa insikter ger det.

Bland annat tog de upp samiska offerplatser även i norra norrland. Då fick jag för första gången pejl på att det finns två viktiga samiska offerplatser, inte så långt därifrån släkten hållits.

Den ena heter Unna Saiva och den andra Atjekåive (och den ligger nästan precis vid den by där mina mostrar bodde). Lustigt nog är Atjekåive undersökt av en släkting till "andra" släkthalvan, Gustaf Hallström.

Ovan är två av fynden från Unna Saiva. Om man kikar på historiska museets fynd finns det åtskilliga foton av mycket vackra föremål från Unna Saiva exempelvis från järnålder och vikingatid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar