söndag 21 mars 2010

Om integritetshalvan

Förra inlägget blev så långt att några reflektioner om Integritet inte riktigt hanns med. Nu ska jag bättra mig lite.

Jag har en rätt stor sympati för åtskilligt av Piratpartiets agenda, men jag tror inte hela agendan. Och det är helt tydligt att det är viktigt för övriga partier, (och nu tänker jag på våra röd-gröna) att tänka igenom integritetsfrågorna ordentligt.

Vi lever ju nu i en globaliserad värld där vi kommunicerar med detta fantastiska medium som internet och datorer ger oss. Samtidigt som vi kan nå ut kan myndigheter och andra nå in i våra privatliv som aldrig förr. Vad vi säger är sällan "privat" på internet, som de forskare som oförskyllt hängdes ut i samband med att deras som de trodde "halv-privata" e-mail publicerades i samband med Climategate fick erfara inpå bara skinnet.

Även privatpersoner kan spåra ip-adresser, globala företag med egna agendor äger sökmotorer och stora siter, och det gör att vår "anonymitet" är ganska skenbar.

Man skulle ju tycka att det vore bra om vi kunde betala för vissa tjänster på nätet, och sen utnyttja dess fantastiska möjligheter för nerladdning, men musikindustrin har ju inte riktigt fattat detta, och det verkar inte heller gälla filmbranchen. Jag tycker givetvis att både författare, musiker och filmmakare ska ha betalt, men det måste ju gå att få det att funka över internet.

Tills dess att musik- och filmindustrin löst betalningsproblemet tycker jag nog att de får skylla sig själva till stor del att främst ungdomar laddar ner det ena och det andra. Inte heller tycker jag att man ska jaga en hel ungdomsgeneration som "brottslingar".

Sen har vi ju FRA och IPRED ... då tycker jag att det är bra att Piratpartiet finns.

Somliga av våra politiker tycker inte att det där med "integritet" är så speciellt stort problem. Exempelvis vill ju våra ledande politiker drogtesta barn, och nu senast vill hon "hänga ut" personer som är MISSTÄNKTA för brott. Märk väl, MISSTÄNKTA.

Det normala är att man inte betraktas som skyldig till dess att man är dömd, men så icke i ögonen på vår justitieminister. Då är det bra att PIRATER och andra ryter till.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar