onsdag 10 mars 2010

Centern och svärmor


Jag har haft ett litet gott öga till Centern sen Torbjörn Fälldin och kärnkraften, och dessutom för att min svärmor är gammal Centerpartist, och en av mina äldsta väninnor och hennes familj har varit kärncenterpartister. På 70-talet sysslade Centern med motstånd mot kärnkraft, decentralisering och jämlikhet.

Svärmor brukar då och då tala så gott om att Centern sysslar med det viktiga i livet som jorden, djuren, hantverket och liknande. Svärmor är nu nästan 91 år och hänger med på det mesta, även om hälsan blivit lite sämre sista året.

Det jag börjar fundera över är om hon blivit lite tveksam till Centern? Och anledningen är att Centern inte riktigt ser ut som den brukade.

Här har vi tillexempel en Centerpartist som föreslår att vi introducerar en ny typ av gröda som jag undrar hur svärmor känner för: Cannabis

Sen har vi ju den glada tjejen i CUFs förbundsstyrelse som är en av landets mest stridbara förespråkare för prostitution. (Vid det laget tror jag att de flesta gamla Centerkvinnor satt både  kaffet och de sju sorterna i vrångstrupen).

En annan underhållande figur är ju Centerjonas med sina filmer.

Och så har vi ju Centerledarinnan som har dagtingat om kärnkraften och tycker att vi ska satsa skattepengar så folk får någon som hjälper dem att gå ut med hunden.

Jag misstänker att det för en gångs skull inte känns självklart för min härliga svärmor vad hon ska rösta på.

Här är en liten film om en helt annan fantastisk kvinna "Granny D" som vid 90 års ålder vandrade tvärs över hela USA för att kämpa för finansreform. När hon var 94 kandiderade hon till Senaten. Hon dog igår efter att hon hunnit fylla 100 år.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar