lördag 13 mars 2010

Anna Bergendahl, Joan Baez och Joe Hill


Idag föddes en stjärna i Melodifestivalen. Jag tror Anna vann lite grann för att hon verkade äkta.

Och för att jag tror och hoppas att det finns ett nyväckt intresse för ballader. Jag tycker att Anna påminner lite om Joan Baez, och det är ett enormt beröm. Joan Baez är nu nästan 70 år gammal men hon har en otrolig röst den dag som idag är.

I detta klipp sjunger Joan Baez 2008 om Joe Hill.

Joe Hill var född som Joel Hägglund och blev känd som Joseph Hillström i USA. Han var född 1879 i Gävle och mördades 1915 i USA. Joe Hill skrev sånger och och var en fackkämpe, och organiserade arbetare. Joe Hill blev anklagad för mord och avrättades av en exekutionspatrull, trots att det var tveksamt om han var skyldig. 

När jag i slutet av 70-talet jobbade i hemtjänsten så lärde jag känna en gammal kvinna, som var sådär 90 år. Hon hade träffat Joe Hill som barn, när han fortfarande bodde där i Gamla Gefle, de fantastiska numera kulturkvarteren som låg mellan vår bostad och ån. Jag tycker det är fascinerande att de människor som är myter närmast, ibland inte är längre bort än två handslag.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar