tisdag 16 februari 2010

Senaste flörten - Alliansen och jag


Plötsligen tillhör jag en attraktiv grupp igen, kvinnorna! 

Nu ska jag vinnas av borgerligheten av någon anledning, så det är väl dags för en liten meditation om Alliansen!

Alliansen försöker vinna väljare med hjälp av arbetslinjen. Du ska inte vara sjuk eller förtidspensionerad (även om du är dålig) utan du ska jobba! Efter att ha gått på lite jobbtränarkurser några månader ska man tydligen ha rätt att få bli sjuk igen. Bizarrt system. Det enda rätta är givetvis att är man sjuk så är man.

Sen så har Alliansen drivit politiken emot fler poliser och mer straff. Om och om igen så önskar jag att högerpolitikerna läste på lite om forskning om brott och straff. Det är inte så att det begås mindre brott i länder där straffen är värre. Det är inte heller så att ungdomar som tas för sitt första brott blir bättre av att straffas, snarast tvärt om. I tonåren så begår många ungdomar mindre brott, och med ju mindre insatser man kan klara av detta (exempelvis betala för skadegörelse eller stöld), ju större är chansen att de inte begår brott igen. De mognar ifrån brottslighet helt enkelt.

Dumhögern har infört vårdnadsbidrag som i stort sett endast utnyttjas av de ekonomiskt fattigaste personerna i samhället samt av nyanlända invandrare. Detta leder till dubbla problem. Inlåsning i hemmen, utan chans att lära sig svenska för kvinnor som skulle behöva tjäna en ordentlig lön för att rycka upp sina familjers ekonomi. Inlåsning i hemmen för barn som också behöver lära sig svenska ordentligt för att ha goda chanser i samhället. Hur dum får man vara som Allians?

Högern vill ju att vi ska ha valfrihet i alla livets skiften. Exempelvis har ju privatskolor vuxit upp som svampar ur jorden och vi har ett fritt skolval i många kommuner, så att attraktiva skolor utvecklats till närmast rena flickskolor. Privatskolor växer upp som svampar där man drar ner på lärarinsatserna, lokalerna och skolmaten och istället håvar in miljonvinster på grund av dålig styrning av skolpengen. Har eleverna fått bättre prestationer på grund av privatisering och fritt skolval? Svar nej. Det är ett gigantiskt misslyckande med en enorm segregering utifrån kön och socialgrupp, och ibland religion som följd.

Sen kan man ju undra hur man tänker om studenterna? Hyrorna för studentbostäder är skyhöga, så studenterna inte anser sig ha råd att köpa böcker utan jobbar extra istället för att plugga. Vad är felet?

Högern vill att vi ska få välja vård, så att jag raskt kan kureras från mindre enkla krämpor på privatklinikerna medan den dyra, krångliga och arbetsintensiva vården drivs kvar i offentlig regi. Smart för vårdföretagarna!

Högern talar om att jag fått några hundringar mer i plånboken. Finemang för mig med hög lön och ganska lite lån, men bristen på bostäder gör att jag måste gå i borgen för mina barn och stödja dem ekonomiskt för att de alls ska ha råd att flytta hemifrån. Hyresbostäder för unga vuxna lyser med sin frånvaro.

Dumhögern har infört olika skatter för löntagare och pensionärer så att fattiga pensionärer har  betalt högre skatt än vi med jobb. Bingo!

Och kultur. Staten ger miljardgarantier till Saab och SAS medan kulturen får nöja sig med några futtiga miljoner (18 är en siffra jag hört). Däremot vill man införa obligatorisk läsning för alla svenska barn av vissa böcker. Satsa mer på kultur och på fritid för barn och unga, så förebygger vi också problem i skolan och på fritiden. Satsa mer på kultur för oss andra också så mår vi bättre.

Var är investeringarna som skulle ha kunnat gjort Sverige grönare, klimatsmartare och energismartare? Jag hör INGENTING om dem.

Trots mycket luft är det lite verkstad för Anders Borg. Bankerna betalar ut miljardbonusar, medan arbetslösheten rusar uppåt. Solidaritet? Varför används inte det ordet?

-*-'-*-'-*-'-*-'-*-'-*-'-*-'-*-'-*-'-*-

Alliansen har givit mig rätt att betala ett direkt stöd till mina barn därför att samhället inte är att lita på längre. Visst kunde jag ha tillbringat tid på Spaniens solkust eller i Thailand, men hur skulle jag må av det om mina barn och de unga och gamla och nya i mitt land får slita ont?

Mitt svar är - Aldrig Alliansen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar