söndag 7 februari 2010

Råd med kultur??? - Musikerna och Konstnärerna hojtar till

Det är inte lätt att vara musiker eller konstnär när det kommer till ekonomi. Det har jag fått lite insyn i både när det gäller jazzmusiker/konstmusiker, och när det gäller konstnärer.

Konstnärernas event heter "Konsten att få betalt" och går av stapeln den 19 februari 18.30 i "supermarket", kulturhuset. 

Texten kring detta lyder:

På vem vilar ansvaret att konstnären ska få en skälig lön för sitt arbete? Är det Konstnären själv som ska bli bättre på att förhandla eller handlar det om ett nytt sätt att se på arbets- och uppdragsgivarrollen? Vem ska betala för att Konstnären ska få en acceptabel lön och sluta subventionera konstscenens övriga anställda då vi går in i ett nytt decennium.

Länken som handlar om jazz/konstmusiker är en lång tråd där många olika funderingar luftas om hur man ska kunna få en dräglig lön som musiker.

En liten jämförelse mellan dessa helt olika grupper visar på ett likartat problem som jag tycker mig se:

Konstnärerna säljer sina tavlor dyrt för att galleristerna tar en stor del av priset och att hamna hos en gallerist kan vara viktigt för att få fart på försäljningen. (Info från min konstnärssvägerska). Kanske får konstnären bara hälften av priset för tavlan när galleristen fått sitt, och när skatter, sociala avgifter, resor och övriga omkostnader är betalda kanske 1/4-del av tavlans pris är konstnärens lön. (Om någon anser att jag har fel i ovanstående så beskriv situationen bättre tack!)

Jazzmusikerna ställer upp på att spela på olika klubbar där de får så lite som 2200 på faktura för en kvälls gig (och ibland spelar de gratis och betalar resor själv!). Vad ingår då egentligen i ett gig? Ja, åter igen talar jag utifrån mina välinformerade släktingarnas synpunkter. Det som ingår är repetitionstid, kanske arrangemang, kanske musik man skrivit själv, det ingår förberedelsetid i samband med gigget och resor hem ofta mitt i natten. Om spelningen är några timmar en kväll så går det i fysisk tid ofta åt uppåt 5-6 timmar, förutsatt att det är i samma stad. 

Om man då räknar om det - dra bort sociala avgifter 40% (återstår cirka 1500 kr), och skatt 30% (återstår 1000 kr), och sen delar detta på 5 timmar så är timlönen 200 kronor efter skatt.

Självklart kan man inte få spelningar varenda kväll i veckan så denna tusenlapp får möjligen sällskap med några få till varje månad.

Ja, vad göra? Rätt viktigt borde det vara med billiga gallerier för konstnärer kan jag tycka (kanske kan man driva dem som kooperativ?)

För musikerna tycker jag att strategin borde vara att gemensamt kräva lite vettigare gager. I dagsläget kanske 3500-4000 kr per person och gig vore ett minimiriktmärke? Och sen att man verkligen ansträngde sig för att förklara varför man måste hålla på det.

En annan grej som jag tycker att man borde göra är att kräva att radio och TV som sponsras av staten ska anlita levande musik i mycket större utsträckning än de gör nu. På så sätt får alla vi "skattebetalare" rejält med valuta och musikerna får chans att göra och sprida det de vill och kan.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar