lördag 13 februari 2010

Frihet, Jämlikhet, Broder (Syster)skap


Jag har inspirerats av recensionerna av den mest omtalade boken nu i dagarna till att läsa Jämlikhetsanden (av Richard Wilkinson och Kate Pickett, 2010, Stockholm: Karneval förlag), och just nu har jag klämt mig igenom 1/3-del av den förvånansvärt lättlästa boken.

Jag kan bara rekommendera denna bok till alla mina vänner och eventuella ovänner, det är en oerhört intressant bok.

Den analyserar allehanda välfärdsmått ställt mot graden av ekonomisk ojämlikhet i olika samhällen, dels (främst) bland rika länder, men också (för att verifiera resultaten) mellan delstaterna i USA.

Bokens resultat tyder på, att för att vi ska få så välmående samhällen som möjligt, där vi lever länge och har det tryggt och så lite av psykiska problem som möjligt, så ska vi satsa på JÄMLIKHET.

Och detta är mina slutsatser:

Alltså, vi bör driva en politik med marginalskatter för höginkomsttagare och beskattning av förmögenheter och överföring av resurser till de som är sämst lottade i samhället. 

Jag tror nu då inte att överföring i form av individuella bidrag är det bästa, men däremot att satsa på:
  • hälsovård, 
  • skolor 
  • kulturella anläggningar
  • idrottsliga anläggningar 
Vi borde anstränga oss att bygga om eller kanske riva de mest slitna områdena och att bygga billiga bostäder integrerat i äldre områden för att öka integrationen.

Alla projekt för att snabba upp integreringen på den svenska arbetsmarknaden är av godo (tack Manpower i Södertälje från Rapport igår).

OM boken Jämställdhetsanden har rätt, och jag är övertygad om att den har det, så leder denna satsning på de svagaste grupperna och områdena i samhället till BÄTTRE förhållanden för alla.

Alltså, alla "satsa på sig själv" ideologer, kan genom att läsa boken inse att jämställdhetssträvanden bör vi ägna oss åt I VÅRT EGET INTRESSE! Därför att vi ALLA får det bättre på så sätt, och till och med lever längre och friskare.

(Och att även broder/systerskap bidrar till denna positiva utveckling)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar