tisdag 9 februari 2010

Det där med religion (och Carola) ...

Det ska man ju egentligen inte diskutera om man vill ha fred på jorden.

Men nu tar jag mig en liten stund till detta trots alla varningar. Det första man måste konstatera när det gäller religion är att där kan man ju rimligtvis aldrig veta om någon har rätt eller fel. Religion handlar ju om tro, och tro kan man göra på vad som helst från tomtar till troll till att människorna är inplanterade på jorden av ufon eller att jordens kungahus är befolkade av reptiler.

Varför ska man tro då? 

Ja, kanske vill man ha förklaringar till varför världen och livet är som det är och man kan inte låta sig nöja med all den fascinerande kunskap som människor lyckas samla ihop utan att dra in några gudar i detta?

Kanske man har lite svårt att lista ut vad som är rätt och fel här i världen och behöver någon form av levnadsregler om man inte inser själv att man inte ska stjäla, vittna falskt eller mörda.

Kanske är det så att man är rädd för att dö och gärna skulle vilja sitta och tralla på ett moln gärna med 77 jungfrur eller motsvarande, medan ens ovänner och fiender våndades under outhärdliga plågor. (Rätt ska vara rätt liksom ...)

Slutligen inser jag att det finns ytterligare en intressant anledning, och det är att man har en masochistisk läggning och vill underkasta sig något som är större än en själv. (Jag insåg att denna anledning är något som nog är viktigt som sjutton när jag lyssnade om Carola-klippet som jag lagt upp här).

Utöver ovanstående fyra anledningar tror jag i grund och botten inte att det finns något skäl att vara religiös. Efter denna inledning är det dags att lyssna på ljudklippet med Carola.



(Intressant i den film med den inspelning av Carola på Livets ord som jag lägger upp här nu är att det hon säger är "DET ÄR UNDERBART MED KORRIGERING, DET ÄR UNDERBART MED AUKTORITET" och att hon "INTE VILL KASTAS I UGNEN" och sen hojtar hon på "SÄG NEJ TILL SJÄLVMEDÖMKAN" ... som kan dra en ner i helvetet)

Kalla mig gärna fördomsfull, men varje gång jag inser att en person jag känner nog är religiös, så börjar jag så smått tvivla på hans / hennes förnuft och omdöme. Det kanske är för att jag rör ihop de "alternativa" anledningarna till att vara religiös, med den första ... för det kan väl i hela friden inte vara så många andra än Carola och diverse andra förvirrade kultindivider (à la 2012) som tror jorden ska gå under inom kort (och inte vill kastas i ugnen)? 

Om nu folk då inte fixar det där med "rätt och fel" alldeles av sig själva så blir ju det också problem. Ja, jag har varit med om diverse religiösa personer som exempelvis varit så uppfyllda av sin egen förträfflighet att de inte dragit sig för att exempelvis mobba andra personer hänsynslöst. En del av problematiken är att somliga personer tror på "förlåtelse" och "bekännelser" och att som det guds barn man är så är man per definition garanterad det. 

Om man nu funderar över islam så är ju en del av problematiken där att vissa i deras samfund vill tvinga på sina egna idéer om hur man ska leva på andra personer (ex. tjejer som vill gå på disko, eller gifta sig med den dom vill). I och för sig finns säkert detta inom kristna sekter också.

Betecknande nog för ljudklippet med Carola är att hon tycks anse att "självmedömkan" är en synd, och det kan ju passa väl in i "framgångsteologin" som livets ord idkar, och dessutom kan just detta förklara varför hon ger en så idiotisk present som parfym till sitt Haitiska fadderbarn som just överlevt en jordbävning. Han ska inte självmedömka sig ...

Så var det livet efter döden. Vissa religiösa personer tycks inte bekymra sig så mycket över det, men för andra kan det ju gå så långt att de spränger både sig och omgivningen för att få sin plats i saligheten. Andra religiösa personer (som Jehovas vittnen) idkar välgörenhet på jorden för att garantera sig en biljett till himlen. "Godheten" är närmast att betrakta som ett sätt att armbåga sig fram i kön. 

Alternativt kan man som Carola skrika efter auktoritet och korrigering för att (återigen) armbåga sig fram i kön och inte behöva kastas i ugnen. (Jösses!)

Nog funderat om religion. Jag har aldrig förstått det och kommer aldrig förstå det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar